Skibladner er et kjent og kjært varemerke for Mjøsa og Innlandet. Mange fine turer har denne ærverdige dampbåten gått, i rute fra Eidsvoll i sør til Lillehammer i nord. 2022 har imidlertid vært et trøblete år for Mjøsas Hvite Svane.
Kanskje det er på tide å tenke litt nytt rundt Skibladner og bruken av båten?
Jeg tenker at det er på tide å trappe litt ned på rutetilbudet og heller la Skibladner ta noen mindre turer de kommende årene fremfor å la båten gå i ordinær rute. Min far er fra «Havlandet Ytre Namdal» og øygruppa Vikna som ligger i Nærøysund Kommune. Der ute i havgapet møter vi kystkulturen med bl,annet båttrafikk i alle former og varianter. Nordgående og Sørgående Hurtigrute møtes på Rørvik HVER kveld rundt kl 20.30.
Det er litt av et skue når disse store skipene dukker opp og legger til kai. Jeg har opplevd 42 somre på Vikna, og de første årene var det de gamle klassiske hurtigrutene som ankom Rørvik havn. Etter hvert ble de gamle båtene byttet ut med nyere oppgraderte skip, som er tidsriktige og stort sett driftssikre. Nå og da ankommer en av de eldre båtene, og Polarstjernen er en av de gamle båtene som har fått status som klassiker.
Når skrog og maskineri begynner å bli litt slitt, kommer man til et punkt der man må tenke nytt.
Det betyr en oppgradering av båtene i form av nye skip. Det samme gjelder for de gamle rutebåtene som gikk i trafikk fra Namsos til Leka/Bindal. De var livsnerven for folk der ute som trengte skyss og transport av varer. Den gamle rutebåten «Folda» ble erstattet av «Foldafjord», som er en båt i klassen Westamaran.
Hurtiggående rutebåt som går mellom Namsos og Leka daglig med diverse anløp underveis. Hva med å etablere et fast rutetilbud med oppgraderte båter mellom Brumunddal, Hamar, Kapp, Gjøvik, Moelv og Lillehammer, med flere? Et daglig tilbud for folk flest som kunne nyte turen i en nyere båt, som både er komfortabel, raskere og driftssikker.
Dette vil nok få flere til å ta båten fremfor å kjøre bil hver gang Mjøsbyene skal besøkes.
Det koster selvfølgelig penger å drifte et rutetilbud på Mjøsa, men jeg vil tro at det med politisk klokskap og fremsynte seriøse investorer ville kunne bli et stort pluss for den fremtidige infrastrukturen i Innlandet. Skibladner vil da kunne fortsette som en turistattraksjon, mens rutebåtene kunne benyttes til persontrafikk og kanskje noe gods- og vareleveranse.
Når Skibladner ikke er i form, vil jeg tro at hun trenger avlastning.
Kanskje har hun behov for noe mindre bruk i årene som kommer, uten at sjarmen og nostalgien med den legendariske båten blir borte.