Pedagogene ved Rollsløkken skole ønsker å komme med et innlegg i skoledebatten i Hamar.
Vi som pedagoger ved Rollsløkken skole er glade i skolen vår, og har sterk tilknytning til både bygning, område og menneskene som er eller har vært tilknyttet skolen.
I tillegg er vi opptatt av dens historie, egenart og tradisjoner.
Det er allikevel viktig at vi evner å se utover disse følelsene og gjør gode vurderinger i et skole- og utdanningsperspektiv.
Vi mener det er viktig at diskusjonen i forhold til skolestrukturen må ha fokus på elevenes- og lærernes arbeidssituasjon.
Hamarskolen bør gi et likeverdig tilbud til alle elever uavhengig av hvor i Hamar de går på skole og hvilken skole de går på.
Kravene og forutsetningene som stilles i både opplæringslov og ny læreplan må være en viktig del av dette vurderingsgrunnlaget.
Hvordan kan vi løfte Hamarskolen så vi gir alle elever et best mulig tilbud?
Det er pr. i dag en stor variasjon i skolebyggenes kvalitet og de fysiske forholdene i Hamarskolene.
Når politikerne nå skal ta en avgjørelse for fremtiden mener vi det er viktig at disse blir mer like.
Tilgang til klasserom, spesialrom, fellesarealer, læremidler, ansattes arbeidsrom og uteområder er alle viktige elementer i hva en skole gir som helhet.
Vi har ikke svaret på denne skolestruktursaken, men mener det er viktig at det er elevene, elevenes læringsutbytte, samt fysisk- og sosialt miljø som er det viktigste i denne debatten.