SKOLE: Tenk deg at du skal bygge en ny skole i Hamar. Tenk at du har tilgang til en perfekt tomt midt i kjernen av byens veletablerte boligstrøk, i et område med et trygt trafikkmiljø, uten høyt trafikkerte veier inntil skolens tomt.
Tenk deg at du har tilgang til lærere i et velfungerende, etablert og utviklende faglig miljø, med byens høyeste andel av menn i en personalgruppe i skolen.
Det er elever med gode resultater i en trygg sosial ramme, en tomt midt i smørøyet med fantastisk utsikt over byen og Mjøsa.
Skoletomta er ferdig opparbeidet og kupert, med et variert uteareal, akebakke, skøytebane, basketballbane og volleyballbane.
Det er håndballbane, fotballbaner, gapahuk, uteamfi og flere nyanlagte lekeapparat.
Skoletomta er ferdig beplantet med mange ulike sorter av busker og trær, perfekt til uteskole med ulike aktiviteter i lek, gym, naturfag og tverrfaglig arbeid.
Tomta har en ypperlig beliggenhet med gangavstand til Furuberget, Domkirkeodden, Ankerskogen, Børstad idrettspark, Kulturhuset med bibliotek og byens sentrum. Tenk om vi kunne bygget en ny skole der.
Ny skole på Storhamar
En ny skole på Storhamar er det beste alternativet. Se til Stavsberg skole og lær av det de gjorde. La fremtidens elever få en moderne skole i sitt nærmiljø med gangavstand og et trygt trafikksikkert miljø.
Dersom dere legger ned Storhamar skole vil dere ødelegge et godt faglig miljø med elever og lærere, som trives og presterer med gode resultater faglig og sosialt.
Vil dere fragmentere og oppløse en god struktur med gode rutiner og fagutvikling, bygget opp over mange år? Vil dere legge ned en skole med byens sjel og en hel bydel i seg?
Den nest-eldste gjenværende skolen i Hamar med all dens kultur og historikk, vil dere legge ned den skolen med nest høyeste elevtall i Hamar?
Tenk om kommunens arbeid med ny skolestruktur kunne sett verdien av å ta vare på Storhamars skolekultur. Den som gjør at lærere jobber et helt liv på skolen, den som gjør at det er kontinuitet og forutsigbarhet i arbeidskraft og skoleutvikling.
Den skolekulturen på Storhamar som sitter i veggene, og som det tar lang tid å opparbeide.
Det som gjør at nyinnflyttede til kommunen søker seg til Storhamar skole, på grunn av skolens gode rykte om et godt sosialt og faglig miljø.
Fjerne bydelens navn
Det som gjør at lærerskolestudenter og vikarer trives godt, og at de derfor søker seg tilbake til Storhamar. Et godt læringsmiljø som gjør at to tidligere elever nå jobber ved skolen.
Storhamar skole har et sterkt musikkfaglig miljø med tradisjoner for husband, huskonserter og uteamfisamlinger og felles samlinger i aula inne.
Vil dere fjerne Storhamar skole og fjerne en bydels navn, Storhamar, i en av byens skoler? Vil dere virkelig gå glipp av et så godt arbeidsmiljø og læringsmiljø?
Å splitte opp Storhamars elever og flytte de til Prestrud og Greveløkka vil være å utsette, samt å forskyve et behov for rehabilitering og utbygging.
Prestrud har et betydelig behov for oppussing. Skolen ble bygget i 1975. Den er snart 50 år gammel! Tenk deg et bolighus som er så gammelt, hvilke behov for utbedring og renovering det har. En skolebygning har en mye større bruksslitasje enn et bolighus.
Det er et stort energitap i forhold til gamle vinduer og gammel standard med isolasjon på Prestrud skole. Greveløkka skole ble bygget i 2002, og er faktisk 20 år gammel. Med dagens høye strømpriser vil det være langt mer økonomisk på sikt å investere i nyere energibesparende skolebygninger, slik som det ble tatt hensyn til på nye Lunden skole.
Befolkningsveksten i Hamar vil antageligvis føre til at elevtallet på Prestrud og Greveløkka skole innen 10-20 år blir fylt opp til maksimalt antall plasser, dette i henhold til Statistisk sentralbyrå, som anslår at Hamar kommune går fra dagens innbyggertall på 31.895 til et innbyggertall på 33.514 i 2030 og 35.895 i 2050.
Trafikkbelastning
Dersom Storhamar skole blir nedlagt og elevene blir fordelt på de to skolene, så vil trafikkbelastningen på hovedfartsveiene ved Presterud skole og Greveløkka føre til at kommunen må påberegne store kostnader med utbedring av veiene for å imøtekomme krav om trafikksikkerhet for biler, gående og syklende.
Med så mange elever som skal skifte skole og miljø på barneskolen, vil det oppleves vanskelig og utfordrende for flere av dem å bryte opp med klassevenner, lærere og den forutsigbarheten de har.
Dette er også en pris som må tas med i regnskapet ved en nedleggelse av en skole.
Tenk deg at du som politiker kan bygge en ny skole på en etablert tomt, med et etablert kollegiale, med etablerte arbeidsmetoder og rutiner, som både elever, lærere og foreldre er veldig godt fornøyd med.
Tenk deg at du kan gi fremtidens elever i Hamar de beste forutsetninger for trivsel og læring i sitt eget nærmiljø. Arkitektur, natur, miljø og kultur påvirker og inspirerer et ungt sinn.
Tenk og ta ansvar for at Storhamar består, og at det nå er Storhamar sin tur til å få oppgradert til en ny skole.
Etter så mange år med forsømmelse av oppussing og mangel på ivaretakelse av inneklima og en respektabel standard på læringsmiljø, må det nå være Storhamar skole sin tur.
Tenk hvilken læringseffekt og motivasjon dette kan gi til elever foreldre og ansatte.
Tenk hvilken ringvirkning dette gir for nærmiljøet og hvordan dette vil påvirke og utvikle en by, bydel og et attraktivt boligmiljø, der det nå er i gang med en fortetning og ny bebyggelse ved fradeling av boligtomter.
Tenk om Hamar kan se bort fra kortsiktig økonomisk gevinst og heller tenke langsiktig økonomisk og skolefaglig gevinst.
Tenk om dere politikere kan stemme for det alle elever, foreldre og ansatte på Hamar sin nest-største og nest-eldste barneskole ser som den beste fremtidige investering for læring trivsel og utvikling.
Stem for å bevare Storhamar skole, og i nær fremtid å bygge en ny skole der den eksisterende skolen ligger nå.
Frode Johnsen, Lærer ved Storhamar skole