EKSAMEN: Rettferdig for alle elever.
Norsk Lektorlag er fortsatt den sterkeste stemmen for å bevare eksamen som en sentralgitt, ekstern vurdering for i størst mulig grad sikre at alle elever vurderes på likt grunnlag.
Det var riktig å avlyse eksamen i 2020 og 2021 gitt smittesituasjonen. I år, derimot, ble eksamen avlyst for å gi elevene tid til å jobbe «skikkelig» med skolen»:
«Dette er et forsøk på å gi deg (les: elev) litt mer tid til å jobbe skikkelig med skolen fram til ferien.» (Skolestatsråden på pressekonferanse i februar 2022, gjengitt i Lektorbladet nr.2 – 22)
Er ingen motsetning
Du verden- i min naivitet har jeg hele tida trodd at eksamen inspirerer elever, lærere og lektorer til gode faglige forberedelser. Det er ingen motsetning mellom ønsket om faglig utbytte / eksamen og en forutsigbar skolehverdag.
Snarere kan det hevdes at dette utfyller hverandre til beste for elevene.
Jeg har den siste tida også fått tilbakemeldinger fra ambisiøse elever om at de er skuffa over avlyst eksamen.
Trond Vågan
Katta slapp ut av sekken: Mappevurdering i stedet for eksamen. Dette er «nytale». Var med på forsøk med dette for 30 år siden, fungerte dårlig. Mappevurdering favoriserer elever fra ressurssterke hjem, gir merarbeid og anstaltmakeri.
Rettferdig
Udir og noen andre finner det vel opportunt å komme med dette nå.
Eksamen er rettferdig overfor høy og lav i samfunnet og var det i sin tid også for en enkel totning.
Drømmer fortsatt søtt om 10- timers eksamener på Blindern uten hjelpemidler for over 40 år siden. Legitimerte i hvert fall noen frigjorte fester på Sogn Studentby etterpå…
Moralen er: Stå på og forsvar eksamensordningen, det er rettferdig, progressivt og frigjørende!