1890:

Lokalbefolkningen ønsket å få en trase som gikk øst for byen over Børstad og gjennom Furnes til Brumunddal. Jernbanens hovedstyre gikk imot en slik løsning. «Strandlinja» ble vedtatt uten at de lokale kommunene fikk uttale seg. Skuffelsen var enorm. (B. Bækkelund: «Hamars bygningshistorie»)

2016:

Kommunestyret vedtok at dobbeltsporet gjennom Hamar skulle følge trasealternativ ØST, til tross for at Bane Nor tidlig varslet at de ville fremme innsigelse. BN’s utredninger var sterkt preget av forutinntatt standpunkt for uendret stasjonsplassering og det ble lovet nye utredninger.

2020:

De nye utredningene var fortsatt preget av BN’s forutinntatte standpunkt. Kommunestyret vedtok likevel - igjen - at dobbeltsporet skulle følge ØST, til tross for at Bane Nor varslet at de ville fremme innsigelse. BN hindret igjen - med innsigelse - gyldig vedtak!

BN brukte sin makt og subjektive utredninger til å få gehør for den tidlig framsatte trussel om at dobbeltsporet ville stoppe i Stange om ikke trasediskusjonen i Hamar opphørte.

De påvirket samferdselsministeren til å nedprioritere videreføring av dobbeltsporet gjennom Hamar og de skapte den forståelse i det politiske Hamar at dobbeltsporet aldri ville bli videreført.

Et politisk flertall valgte da å gi opp kampen for den valgte Øst-løsning og inngikk forlik om tiltak som etter realisering vil utelukke beste alternativ for Hamar, Innlandet og miljøet.

Nøytrale utredninger, vektlegging av den totale samfunnsnytten og godt politisk arbeid ville imidlertid gjort videreføring etter alternativ ØST til et realistisk mål.

21.12.2022:

Kommunestyret skal behandle Bane Nors planforslag. Om det vedtas og realiseres, vil jernbanen skille byen fra Mjøsa så lenge det går tog på Dovrebanen.

Politikerne bør nå ha hatt god tid til kritisk vurdering av de langsiktige konsekvensene av planforslaget.

De må nå bestemme seg for å kjempe for beste langsiktige løsning for Hamar, for hele Innlandet og for miljøet: Kontinuerlig videreføring til Brumunddal basert på ØST som neste etappe!