(Nettavisen): Butikkene legger opp til mye import og sterkt prispress, hevder Tor Jacob Solberg, leder i Bonde- og småbrukarlaget.

– Knappheten på norske jordbær denne sommeren er konsekvensen av det sterke prispresset det har vært gjennom flere år. Det dyrkes mye mindre bær nå enn før.

Han mener dagligvarekjedene bidrar til å gjøre norske jordbær til en stadig mer sjelden vare i butikkene.

– Vi ser at kjedene bruker makta de har til å importere stadig mer, særlig på starten og slutten av sesongen, sier Solberg.

Avviser kritikken

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at importen av jordbær per år har gått forbi den norske produksjonen.

I 2022 ble det importert 9.439 tonn jordbær, mens det ble produsert 7.052 tonn norske bær. Også på sommeren importeres det en god del bær.

Import av jordbær

Slik var importen gjennom året i 2022:

Import i 2022Kilo jordbær
15. april - 8.juni5 020 760
9. juni - 30. juni682 781
1. juli - 9. september536 549
10. september - 31. oktober469 248
1. november - 31. mars2 217 407
1. april - 14. april512 540

Kilde: Statistisk sentralbyrå

Den største dagligvareaktøren, Norgesgruppen, avviser kritikken, og sier de satser hardt for å øke produksjonen av norske jordbær.

– Vi vil gjerne selge norske jordbær. Ambisjonen vår er å øke salget av norske jordbær med 50 prosent innen 2025, sier kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud.

Dårlig jordbær-vær

Mengden norske jordbær denne sommeren blir trolig 30 prosent lavere enn forventet, kunne Bama nylig fortelle Nettavisen.

– Planen var å selge 3800 tonn norske jordbær i år. Men vi vil motta 1200 tonn mindre, sa kommunikasjonsrådgiver i Bama, Anne Victoria Frogner.

Statistikken viser at mengden jordbær uke for uke har vært langt lavere i år enn i fjor.

– Dette skyldes været, som først var veldig varmt og deretter veldig vått, sa hun.

Statistikken viser at mengden jordbær uke for uke har vært langt lavere i år enn i fjor.

Jordbærproduksjon i tonn:

UKE20232022
2268
232937
2468118
25234337
26419511
27490573
28461580
29460582
30300548
31168456

Kilde: Grøntprodusentenes samarbeidsråd

Lederen for Bonde- og småbrukarlaget mener været som forklaring alene ikke holder.

– Det er klart at været har spilt inn, men hadde vi hatt den samme høye produksjonen som før, ville tilgangen selvsagt vært mye bedre, sier Solberg.

– Lønner seg ikke

Solberg mener det grunnleggende problemet er økonomi.

– Det har over mange år blitt vanskeligere økonomisk for jordbærbøndene, slik at mange har gitt opp. To av tre har slutta med jordbær. Det er rett og slett for risikabelt å drive med jordbær, og for usikkert økonomisk, sier Solberg.

Solberg slår alarm om utviklingen for norske jordbær, som han frykter kan bli enda mer sjelden å finne om det ikke tas grep.

– 100 kroner er fornuftig pris

– Jordbær er en viktig del av kulturen vår og vår identitet. Det å kunne spise en skål med søte norske jordbær med fløte på er en fantastisk opplevelse, men dessverre ingen selvfølge. Slik tendensen er nå risikerer vi at det om noen år kan bli nesten helt slutt på norske jordbær, sier Solberg.

Solberg mener dagligvarekjedene må ta ansvar, og at prisene må opp.

– Jeg mener 100 kroner per kurv med norske jordbær vil være en fornuftig pris. Folk kan jo prøve å dyrke selv, Da vil de oppdage at 100 kroner faktisk er billig, sier Solberg.

–Vi tjener ikke penger

– Jordbær er et krevende og en prissensitiv vare. Vi har ikke tjent penger på å selge norske jordbær på mange år, sier kommunikasjonsdirektør i Norgesgruppen, Stein Rømmerud.

– Det er veldig mye fokus på priser i Nettavisen og andre medier. Det er med på å presse prisene, sier Rømmerud.

Han deler ikke bekymringen til Bonde- og småbrukarlaget, og hevder Norgesgruppen er med på å øke salget av norske jordbær.

– Mengden vi selger av norske jordbær øker og vi er i god rute til å nå målet. Siden vi satt målet i 2020 har mengden økt med 25 prosent, sier Rømmerud.