(Nettavisen): Først var det gratis å kjøre elbiler gjennom bomstasjoner. Så ble det bestemt at elbilister i alle fall ikke skulle betale mer enn 50 prosent av vanlig takst i bomstasjoner.

Men i fjor ble den fordelen igjen kraftig svekket: Nå er det lov å gi elbiler så lite som 30 prosent i rabatt.

Endringen er større enn den høres ut som: Det betyr at elbilistenes bomregning kan øke med 40 prosent.

Ville øke i selve elbilhovedstaden

Det store spørsmålet har vært: Skulle man skru opp bomtakstene?

I Bergen ble det oppstyr da byråd Christine Kahrs meldte at hun ville gjøre nettopp dette for elbiler.

Årsaken var at bompengeringen tapte penger, og ved å kutte rabatten fikk kommunen inn 190 millioner kroner ekstra.

Byråden fikk siden korreks av byrådslederen for utspillet, uten at problemet med for lave inntekter ble løst av den grunn.

Har et kjempeproblem

Problemet til norske politikere er at de har skaffet seg to mål som det er umulig å nå samtidig:

På den ene siden er det et problem at stadig flere elbiler betaler langt mindre i bompenger enn andre biler. Jo flere elbiler det blir, jo lavere blir inntektene.

Rabatt i bomringen har vært et insentiv for folk til å kjøpe elbil. Fra neste år vil prisen på ikke-elbiler skyte i taket for å sørge for at ingen lenger tar seg råd til å kjøpe noe annet.

Da er det lett å tenke at elbilrabatten ikke lenger er viktig. En kan til og med tenke at det er lett å innføre full moms og andre avgifter på kjøp.

Men: Norge har et ekstremt ambisiøst klimamål, som krever at bilsalget må øke svært mye i årene som kommer.

Må bytte ut 200.000 biler

Det holder nemlig ikke at alle nye biler som selges er elbiler:

For å nå klimamålene må rundt 200.000 biler i året byttes ut. Det får man ikke til om folk ikke prioriterer å åpne lommeboka for å kjøpe ny elbil, fremfor å ta vare på sine gamle bensin- og dieselbiler. Det vil gå saktere om en ikke lokkes over.

Det er dette som på byråkratisk kalles en «målkonflikt».

– Politikerne vil øke takstene når finansieringen i prosjektene deres svikter. Men det er et paradoks at det politiske målet om flere elbiler på veiene, skal føre til en straff i form av høyere bompenger. Bompengefordelen er viktig for mange, og at stadig flere går over til elbil burde ikke overraske politikerne, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF til Nettavisen.

– Jo mer man lykkes med overgangen til elbiler, jo mindre penger kommer inn til viktige prosjekter i byene. Vi mener inntektstapet som enkelte bompengeprosjekter nå står overfor, må dekkes inn på andre måter enn å skru opp takstene ytterligere, sier Handagard.

Den viktigste fordelen

I en undersøkelse Norstat gjennomførte for NAF rett før nyttår, viste det seg at de to store avgiftene som nå er i spill – bompengefordelen og moms på elbil – er det som betyr aller mest for folk:

Handagard er klar på hva dette betyr:

– Blant de som har, eller ser for seg å skaffe seg elbil, er støtten til fordelene sterkere. Vi mener lave avgifter på kjøp og bruk av elbil svarer seg fordi det støtter omstillingen av bilparken. Dersom avgiftene på elbiler øker, frykter vi at det raskt blir en avgiftsspiral der alle avgiftene på alle biler øker enda mer, sier Handagard.

Hun får full støtte fra Christina Bu i Elbilforeningen:

– Miljørabatt i bom er et svært viktig virkemiddel for å oppnå økt elbilandel. Vi ser et tydelig mønster: Byer med bomring og miljøtakst har jevnt over en høyere elbilandel enn resten av landet.

Hun advarer mot å kutte rabatten:

– Vi i Elbilforeningen mener at det er svært viktig at fylkespolitikerne tenker seg grundig om før de griper muligheten om å redusere miljøtaksten og går fra halv pris til kun 30 prosent. Politikerne bør huske at det er mulig å øke takstene på både elbil og fossilbil likt, sånn at den prosentvise prisforskjellen består, sier hun.

Rabatten er allerede kuttet flere steder

Muligheten for å kutte rabatten på elbiler ble innført i 2023, men førte ikke umiddelbart til kraftige prishopp i alle bomstasjoner i Norge.

Noen steder har det derimot blitt betydelig dyrere:

  • Nord-Jæren (Stavanger)
  • Bodø
  • Harstad
  • Førde
  • Haugesund
  • E6 Mjøslandet

I Oslo har man ikke valgt å redusere rabatten. I stedet har det vært en rekke takstøkninger de siste par årene, og det ligger nå svært omfattende forslag på bordet om videre økning.