(Nettavisen): Arbeidsorganisasjonen Parat går nå ut og roper varsku om ressurssituasjonen i Nav.

Konserntillitsvalgt Agathe Osland Hellesen i Parat Nav mener de ansatte har fått altfor mange oppgaver, samtidig som store penger bindes opp i langsiktige IT-prosjekter som er forsinket.

– Nav får stadig flere brukere, samfunnsoppdraget øker og køene vokser. De ansatte får større porteføljer og mindre tid til følge opp hver enkelt som har behov for Navs tjenester. Flere og flere trenger hjelp, men vi klarer ikke å følge dem opp når vi ikke har nok ansatte, sier Osland Hellesen i en pressemelding.

Hun viser til at blant annet til den store ankomseten av Ukrainske flyktninger, og ungdomsgarantien som skal sikre unge tidlig hjelp som ting som skaper utfordringer.

– Politikerne skaper enorme forventninger ved å innføre garantier. Ungdomsgarantien vil være krevende å forvalte, og det følger ikke tilstrekkelige ressurser med. Vi ser heller ingen insentiver for arbeidsgiverne i denne ordningen. Skal vi lykkes med dette, er vi helt avhengig av å ha arbeidsgiverne med på laget, påpeker Parat Nav-lederen.

Mener forsinket IT-prosjekt sluker ressurser

Hellsen legger samtidig mye av skylden på et forsinket IT-prosjekt, som skulle stått ferdig i 2020:

– Digitaliseringen krever løsninger som står seg over tid, samtidig som vi skal være økonomisk rustet til å drifte dem. Vi har ikke penger til å dekke disse kostnadene, og budsjettkampen internt i Nav vil ramme den delen av etaten som skal ivareta arbeidslinjen og brukerne. Parat Nav mener etaten må vurdere å ha eget utviklingsbudsjett ved store prosjekter som for eksempel Delprosjekt 3. Et slikt budsjett bør gå parallelt med ordinært driftsbudsjett, sier Osland Hellesen.

– De helt nødvendige IT-oppgraderingene kan ikke ta midler fra andre områder som allerede sliter økonomisk. Vi trenger nye, friske midler – vi trenger større bevilgninger, mener hun.

Opp til 300 brukere per veileder

Overfor Nettavisen forteller hun at situasjonen er særlig prekær i de store byene, der presset er stort.

- Vi har undersøkelser som viser at den ideelle brukergruppen per veileder er 25-50 brukere, og vi har gjerne 100-300 brukere per veileder. Det sier seg selv at det ikke er mulig å levere på det, sier hun.

Nav har fått en økning de siste årene, men det er litt utfordrende å få representative tall fordi Nav både er statlig og kommunalt, og de hadde mange ekstra midlertidige stillinger under pandemien. Det var også et betydelig ekstraarbeid i forbindelse med EØS-saken.

Ifølge årsrapporten til Nav har den statlige delen økt fra 14.463 til 15.364 ansatte fra 2013 til 2022.

- Er det gitt at flere ansatte er det som trengs?

- Det er ikke utelukkende flere ansatte. Hvis de tingene som skulle vært levert på IT-prosjektet hadde fungert, ville det vært ressursbesparende sett fra vår side, da de digitale løsningene ville frigitt hender. Men man har startet med gevinstrealiseringen før systemene er levert, sier hun.

Hun sier at noen endringer kan oppnås ved endringer internt i NAV, men at politikerne må se på budsjettgrep.

Nettavisen har kontaktet NAV for kommentar.