(Nettavisen): Nylig fikk norske bilister en lite hyggelig beskjed fra landets forsikringsselskaper: Prisen på forsikring skal kraftig opp.

Landets største skadeforsikringsselskap, Gjensidige, sa prisøkningen blir på minst 10 prosent, og begrunnet det med høye skadetall.

Nå får forsikringsselskapene refs fra både Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet. De anklages for å snakke opp prisen i media.

Logikken er denne: Når et eller flere selskaper sier at prisen skal opp, vet konkurrentene at de trygt kan sette opp sin pris uten å tape kunder.

– Vil fortsette å stige

Landets største skadeforsikringsselskap begrunnet prisøkningene slik:

– Vi ser en kraftig økning i skader på biler og totale utbetalinger som følge av bilskader på privatmarkedet i Norge, sa konserndirektør i Gjensidige Berit Nilsen til Dagens Næringsliv (DN).

Gjensidige fortalte samtidig at prisene økes med minst ti prosent i år.

Også Tryg Forsikring varslet økte priser.

– Dersom denne skadeutviklingen fortsetter i 2024, kan det være rimelig å anta at prisene også vil fortsette å stige, sa pressesjef i Tryg forsikring Ole Irgens til DN.

Forsikringsselskapet Fremtind pekte på værhendelser og at kapasiteten på verksteder er sprengt.

– Det er derfor naturlig å tro at prisene vil øke fremover, for hele bransjen, sa sjef for prissetting i Fremtind, Marianne Sundvall til avisa.

Det eneste forsikringsselskapet som ikke ville uttale seg om prisene framover var If, de viste til at dette er konkurransesensitivt.

– Kan skade konkurransen

Konkurransetilsynet merket seg uttalelsene fra forsikringsselskapene og reagerer kraftig.

– Uttalelser fra forsikringsaktører i media om prisøkninger kan skade konkurransen og kan i ytterste konsekvens være et brudd på konkurranseloven, sier fungerende avdelingsdirektør Vegard Aandal-Nilsen til Nettavisen.

Tilsynet har det siste året gått hardt ut i andre bransjer der aktører har varslet om kommende prisøkninger i mediene. Særlig var det fokus på dette i fjor vinter da flere dagligvareaktører spådde at matprisene skulle øke med ti prosent.

Det er sterkt problematisk med flagging av prisøkninger, mener Konkurransetilsynet.

– Dersom forsikringsaktørene signaliserer sin respons på kostnadsøkninger til konkurrentene gjennom media, vil dette redusere usikkerheten om hva konkurrentene vil foreta seg, sier Aandal-Nilsen.

Sterk oppfordring

Konsekvensen blir svært uheldig for kundene.

– Det kan gjøre det tryggere for aktører å sette opp prisene dersom de vet at konkurrentene vil gjøre det samme. Dermed risikerer man at konkurransen mellom aktørene i forsikringsmarkedet dempes, sier Aandal-Nilsen.

Han mener det er særlig viktig at forsikringsselskapene er varsomme nå.

– Med den prisveksten vi har sett den siste tiden, er det særlig viktig å sørge for at konkurransen om forsikringskundene er så god som mulig.

– Forsikringsaktørene bør derfor la være å kommentere prisøkninger i media.

– Prisen går opp for alle

Forbrukerrådet frykter flere uheldige konsekvenser.

– Når de går ut i media og flagger økte priser, kan prisøkningene komme raskere og bli høyere enn om de ikke hadde gjort det, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen til Nettavisen.

Han deler bekymringen for at prisen kan bli satt opp unødvendig kraftig.

– Jo tydeligere en stor aktør er på endringer i pris, jo lettere er det i bransjen å tilpasse seg uten å tape terreng. Det kan føre til at prisen går opp for alle.

– Vi er altfor lojale

Iversen kommer med en oppfordring til kunder som får varsel om økte priser på forsikringen.

– Det er lurt å sjekke priser hos andre. Det kan være mye å spare på å bytte forsikring, bank og strømleverandør. Mange kan spare inn flere tusen kroner i måneden på det, sier Iversen.

Han mener det er et problem at mange av oss bytter sjelden.

– Generelt er vi altfor lojale. Jeg vil si det er lurt å sjekke priser på avtaler og lån minst hvert annet år. Man kan lett gjøre det ved å bruke kalkulatorene på Forbrukerrådets side. Det er lurt å sjekke hvor landet ligger, kanskje har du sakket akterut.

Mange kan spare på et grep til.

– Det er lurt å sjekke om man er overforsikret. Har man en bil som begynner å dra litt på årene trenger man kanskje ikke superforsikring eller full kasko.

Tryg Forsikring: – Mente det generelt

Tryg forsikrings pressesjef, Ole Irgens, svarer slik på kritikken:

– Tryg er på det rene med at kommende prisendringer er konkurransesensitiv informasjon som ikke deles eksternt, skriver han i en e-post, og fortsetter:

– Trygs kommentar i DN er ment som en generell redegjørelse for prismekanismene innenfor forsikring, skriver han.

I avisa uttalte Irgens:

“Dersom denne skadeutviklingen fortsetter i 2024, kan det være rimelig å anta at prisene også vil fortsette å stige”

– Hvordan kan man oppfatte det annerledes enn at Tryg forsikring ser for seg økte priser framover?

– Vi har ingen ytterligere kommentarer utover den du allerede har fått, skriver Irgens.

Gjensidig: – Økningen var vedtatt

Gjensidige avviser at de har kommentert framtidige prisøkninger, og hevder de kun snakket om allerede vedtatte prisøkninger.

– Gjensidige vil understreke at selskapet ikke har varslet eller kommentert på fremtidige prisøkninger, skriver kommunikasjonssjef Bjarne Rystad i en e-post til Nettavisen.

Ifølge Rystad ble det vedtatt prisøkninger i november for eksisterende kunder og i januar for nye kunder.

– Det er allerede vedtatte og kommuniserte prisendringer for privatbilforsikringer som vil gi mer enn 10 % prisøkning for kundene i 2024, skriver han.

Rystad viser til at forsikringsavtaler normalt sett er ettårsavtaler, hvor kundene har ulike forfallsdatoer gjennom året.

– Det betyr at prisøkninger som allerede er vedtatt vil treffe kunder i løpet av hele det etterfølgende året.

Han opplyser at det kan gå hele 13,5 måneder før alle kundene får prisøkningen som er vedtatt.

Fremtind: – Skal ikke gi prissignalisering

– Vi er fullt kjent med og innforstått med at man ikke skal gi prissignalisering, sier kommunikasjonsdirektør i Fremtind, Kristin Vetleseter.

– Det var heller ikke hensikten med våre kommentarer, og det var også derfor vi svarte opp generelt, sier hun.

Vetleseter sier uttalelsene fra Fremtind ble gitt i forbindelse med at selskapet la fram resultater.

– Hensikten var å forklare resultatene gjennom blant annet å vise til kraftig prisøkning på reparasjoner og bildeler, og at dette også påvirker prisene på forsikringer over tid, sier hun.

– I avisoppslaget sa dere at «det er naturlig å tro at prisene vil øke fremover». Er ikke dette å gi signal om at Fremtind ser for seg økte priser?

– Det vi svarte til DN, er at det er naturlig å tro at prisene vil øke fremover, og det med bakgrunn i forklaringen foran, sier Vetleseter.