(Nettavisen): Så ligger de der, store, røde, fristende jordbær – åpent i kurven. Mange nordmenn tillater seg å prøvesmake et bær eller to, uten å ta med kurven.

Nå tar Bama grep, og dekker til kurven som bildet over viser. Dermed må du aktivt åpne «lokket» for å få tak i et bær.

Bama setter en stopper for «jordbærnaskere»

– Årets jordbæremballasje gjør at det er enkelt å se bærene og enkelt å løfte kurvene, sier kommunikasjonssjef hos Bama, Pia Gulbrandsen, til Nettavisen.

Hun legger til at:

– Vi vurderer løpende hva slags emballasje som er mest forbrukervennlig, mest miljøriktig, og beskytter bærene slik at kvaliteten er best mulig og vi unngår matsvinn.

– Gjøres dette også for å sette en stopper for at noen forsyner seg fra kurvene?

– Det er viktig for oss å legge til rette for at kundene får det de betaler for, svarer hun.

– Betale etter vekt

Hittil har en haug med halvtomme jordbærkurver preget fruktdiskene, noe som har fått mange, deriblant Rune Nikolaisen, mannen bak «Gjerrigknark. com», til å reagere.

– Løsningen er veldig enkel. Det er å betale etter vekt. Det vil løse alle problemer på null tid. Akkurat som du gjør på andre varer som epler og pærer, sa Nikolaisen til Nettavisen i dette intervjuet.

– Eventuelt må butikkansatte kontinuerlig kontrollere og observere kundene. Man kan også ha plast rundt kurven, men dette passer ikke målet om å redusere plast i dagligvarene, påpekte Nikolaisen.

På sine sosiale medier har han også vært i kontakt med nordmenn som sier de passer på å kjøpe jordbær om morgenen.

– Dette er ikke kun for å sikre seg ferske bær, men da vet du også at færrest mulig har klådd på dem, uttalte Nikolaisen.