Hva har dette med Basarbygningen og Bylaben å gjøre? Fordi penger som Hamar kommune har brukt, og som nå er foreslått brukt på disse prosjektene, heller kunne ha gått til sårt trengende.

I november 2011 fylte barn Basarbygningen under lekebyttedager. Leietakerne var kastet ut, og det tok tre år med tapt utleie og rehabilitering før nye drivere kom i gang. Nå har Basarbygningen igjen stått tom uten inntekter for kommunen i snart 2 år.

Totalt har vi i Hamar kommune sløst bort ca. 10 millioner. Jeg er derfor enig med BBLs Remo Martinsen (HA 15.03) om at Hamar kommune på sikt bør avslutte utleie til næringsvirksomhet i Basarbygningen, noe vi trolig ikke har god nok kompetanse på.

Jeg er imidlertid uenig i at Bylaben og andre såkalte kommunale utadrettede tjenester skal inn på midlertidig drift. Remo Martinsen skriver at flere av de kommunale utadrettede tjenestene leier lokaler rundt omkring i Hamar. Hvilke tjenester sikter han til?

Bylaben har i flere år vært en unødig utgiftspost. En del møter for politikere, ansatte og relativt godt voksne møtedeltagere kan ikke rettferdiggjøre at Bylaben stort sett har hatt stengt dør for folk flest. For byutviklingen har den hatt liten effekt.

Det kan minne om jåleri hvis Bylaben flyttes til Basarbygningen med en etablererkostnad på en 1/2 million kroner. Hva skal pengene brukes til? Kan ikke møter utenfor Hamar rådhus legges til Kulturhuset eller byens hoteller for en langt mindre utgift ?

Ved å selge Basarbygningen frigjør vi kapital til Hamar kommunes kjernevirksomhet. Men timingen for salg er ikke den beste nå. I påvente av salg bør vi teste ut noe annet enn bare restauranter, som vi i dag har greit med i vår flotte by.

Derfor mener jeg en ny utlysning med utvidete kriterier, f.eks en litt yngre målgruppe, er å foretrekke først.