(Sarpsborg Arbeiderblad): Er du en av dem som har mottatt en faktura med et tilbud om bilbeskyttelse fra Nordisk Bilgaranti?

Da er du ikke alene.

Stadig flere bilkunder får en faktura hvor du blir gjort oppmerksom på at fabrikkgarantien for din bil er utløpt, og samtidig gitt et tilbud om å utvide beskyttelsen gjennom en ny garanti.

– Dette kommer ikke fra oss, og vi anbefaler ingen denne løsningen, forteller kundemottaker Odd Vidar Jensen ved Bertel O. Steen i Sarpsborg.

Flere bilforhandlere forteller at de stadig får henvendelser fra kunder som lurer på om det er forhandleren som har sendt ut en slik faktura.

Nordisk Bilgaranti AS er firmaet som sender ut tilbudet. De svarer ikke konkret på hvor mange tilbud de sender ut, men skriver i en e-post at de som ikke har garanti og kan tenke seg å ha garanti får tilbud fra dem.

Uavhengig garantiselskap

I brevet fra Nordisk Bilgaranti står all teknisk informasjon om din bil og de opplyser at fabrikkgarantien nå er utløpt.

– Vi får vår informasjon fra Statens vegvesen, som er offentlige dokumenter. Vi klarerer dem mot reservasjonsregisteret og overholder , opplyser Anna Moen fra Nordisk Bilgaranti.

Fem års garanti

Når fabrikkgarantien er utløpt får du som bileier et tilbud om å utvide bilens garanti i ytterligere fem år gjennom en ny garanti.

En helårspremie koster 2.995 kroner og de lover null kroner i egenandel, raskt skadeoppgjør og at bilen repareres på et verksted i nærheten av deg.

– Da vi er et uavhengig garantiselskap kan kunden velge hvilket verksted de ønsker å benytte, det trenger ikke være et autorisert. Så kunden kan fritt velge verkstedene i Sarpsborg, opplyser Anna Moen i en mail til Sarpsborg Arbeiderblad.

Godt voksne mennesker

Ved verkstedet til Mobile Sarpsborg dukker det opp kunder som lurer på hva dette tilbudet er.

– De fleste henvendelsene vi får om disse fakturaene er fra godt voksne mennesker, forteller kundemottaker Charlie Høyås.

Han anbefaler sine kunder å sjekke med sitt eget forsikringsselskap, om de ønsker videre beskyttelse etter at garantiperioden er utgått.

– Ser ut som en faktura

Nordisk Bilgaranti ble etablert i 2021 og hadde i 2022 drøyt 13 millioner kroner i driftsinntekter. Firmaet eies i sin helhet av Dennis Peter Niklas Wellerfors. Da selskapet startet opp hadde det en aksjekapital på 30.000 kroner.

Norges Bilbransjeforbund skrev i fjor at de stilte seg særdeles skeptiske til om de har økonomisk evne til å ta på seg slike garantiforpliktelser.

Fått flere klager

Forbrukertilsynet har tidligere fått flere klager på Nordisk Bilgaranti.

– Den største utfordringen i denne saken er at brevet bileier får ser ut som en faktura – og at det sendes ut til bileiere som, fortsatt har flere år igjen av fabrikkens nybilgaranti, har forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet tidligere uttalt til nettstedet Broom.

Anna Moen ved Nordisk Bilgaranti skjønner ikke at NAF, Norges Bilbransjeforbund og Forbrukerrådet er kritiske til deres tilbud.

– Vi vet ikke hvorfor de er så negative til oss, ingen av dem har kontaktet oss direkte for å diskutere så umulig å svare på det spørsmålet. Men vi ser fram til at de kontakter oss slik at vi kan få svar direkte fra dem i stedet for fra media, skriver hun.

Ikke seriøst

Advokat Mia Cecilie Lindestad i juridisk avdeling hos Norges Bilbransjeforbund (NBF) har i en kommentar til Broom skrevet at:

– Det å sende ut tilbud som framstår som faktura regnes som urimelig handelspraksis og er forbudt.

Hun advarer mot «markedsføringshenvendelsene som gir inntrykk av at kunden står uten garanti, og må agere raskt ved å tegne avtale med denne aktøren».

– Tilbudene er forkledd som faktura, har Benjamin Hunt, advokatfullmektig hos NAF Advokat tidligere uttalt til nettstedet Motor.no

Både NAF, NBF og Forbrukertilsynet mener garantitilbudet ikke framstår som seriøst.

– Vi har sendt dette både til politiet og Forbrukerrådet, og håper de iverksetter tiltak, sier Magistad til Motor.no

Moen fra Nordisk bilgaranti skriver at de har mange fornøyde kunder, 90 prosent av de som klager eller har en mening om oss er ikke engang våre kunder, opplyser hun.

Anbefales ikke

Norges Bilbransjeforbund har tidligere advart om at dette ikke er sendt ut av deres medlemsbedrifter og er heller ikke noe som er anbefalt av importører eller fabrikker.

– Nordisk bilgaranti har selv skaffet til veie opplysninger om biler og eierskap og på eget initiativ sendt ut dette, står det på deres nettsider.

Norges Bilbransjeforbund påpeker at flere av mottakerne har opp til flere år igjen av sin fabrikkgaranti, slik at tilbudet i seg selv er misvisende.