(Nettavisen): Forbruker Europa mekler i saker som er grenseoverskridende i EU som netthandel, bilkjøp eller flyreise.

Det som skiller seg ut fra tidligere år er at de i 2023 fikk mange henvendelser om svindel. I tillegg kontakter flere Forbruker Europa i sammenheng med flyreiser og netthandling.

Utenlandske nettbutikker får klager

– I fjor fikk vi henvendelser fra rundt 2.500 nordmenn. Dette er nesten en dobling fra året før, og kan tyde på at det er en tendens der flere har behov for hjelp eller veiledning etter de har kjøpt noe fra utlandet, sier direktør for Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr, til Nettavisen.

Jahr legger til at mange av henvendelsene er reiserelatert, og gjelder behov for informasjon om hva man bør gjøre når ting ikke går som planlagt eller forutsatt.

– Vi får også en del henvendelser fra personer som netthandler, for eksempel kjøp av klær eller sko via utenlandske nettbutikker, sier hun.

Ser gratis ut – så får du fakturaen

I 2023 meklet Forbruker Europa i mange saker der forbrukere hadde kjøpt noe på nett. De mottok nesten tusen saker knyttet til kjøp av klær og sko over nettet. I rundt 34 prosent av disse sakene, hadde forbrukeren brukt en betalingsformidler, heller enn å betale direkte.

Når det gjelder svindel, mottar de mange henvendelser fra personer som klikker på annonselenker som ser ut til å ikke koste penger.

– Har har spesielt bilverdivurderings-sider vært på topp i en årrekke. Det forbrukere forteller oss er at det dukker typisk opp via annonser på sosiale medier, som ser gratis ut, og så får man en faktura på 2.500-3.000 kroner. Dette er firmaer man ikke får kontakt med, og dersom myndighetene undersøker nærmere så legges siden ned, men dukker senere opp registrert i et annet land med et litt annet navn. Dette ser vi er saker som dukker opp hos våre søsterkontor i Europa også, forklarer Jahr.

Blir fakturert for 20.000 kroner – helt uvitende

Jahr forteller videre at de mottar en del henvendelser på typiske «abonnentsfeller». Det typiske er at man bestiller for eksempel en prøvepakke på kosttilskudd, for å så oppdage at man har bundet seg til et dyrt abonnement.

– Derfor anbefaler vi alltid å lese avtalevilkårene før du inngår slike avtaler, slik at du unngår å få en uhyggelig regning på et abonnement.

Andre eksempler på abonnementsfeller er typisk dating-nettsider.

– Her blir vi ukentlig ringt av forbrukere som har fått inkassokrav i posten. Forbrukere forteller her at de klikker seg inn på en side, og plutselig får store krav fra en utenlandsk leverandør. Her har vi eksempler på at personer har blitt fakturert 15.000-20.000 kroner for avtaler de ikke aner at de har inngått.