(Nettavisen): Elbilsalget har fått en gigantisk smell i starten 2023, og de fleste piler peker nedover.

Det verdensledende, norske analysefirmaet Rystad Energy har nå hentet inn tall fra hele verden. Det viser at det globale salget av elbiler i januar var bare 672.000 enheter, noe som er halvparten av salget for desember 2022, og bare en svak økning fra samme måned året før. De samme tallene indikerer at det Norge går i samme retning.

«Norge har opplevd det verste månedlige passasjerbilsalget i over 60 år, med bare 1860 biler solgt, inkludert elbiler», skriver Rystad, som mener norske skattepolitikk og en gradvis fjerning av en del elbilfordeler bidrar til nedgangen.

«En rekke nye skatter har bidratt til dette og elbiler er nå påvirket av to nye skatter som vil påvirke salget negativt», skriver Rystad.

Elbilandelen av norsk personbilsalg er 76,3 prosent, det laveste på lang tid, ifølge Rystad Energy. På verdensbasis er imidlertid situasjonen langt verre og elbilandelen faller til 14 prosent i januar, ned fra 23 prosent i desember.

– Bekymringsverdige nyheter

Ved nyttår ble det blant annet innført merverdiavgift på elbiler som koster over 500.000 kroner.

Også Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som måler registrering av biler og ikke salg, og er dermed forsinket sammen med rene salgstall.

Også de peker imidlertid i en lignende retning. Registreringen av elbiler falt fra 32.714 i desember i fjor, mye hjulpet av en massiv Tesla-levering mot slutten av året, til 6.660 i januar, et fall på over 80 prosent, med dette er altså tall med en betydelig forsinkelse i mange tilfeller og kan inkludere biler som var solgt for mange måned siden.

Rystad påpeker at elbilsalget har hatt en stødig kurs oppover de senere årene, med unntak av en smell under koronapandemien.

«En betydelig kollaps i salget er bekymringsverdige nyheter for industrien. Skattefordeler og subsidier fra regjeringer verden over har løftet opp elbilmarkedet, siden det anses som en viktig taktikk for å nå målet om nullutslipp», skriver Rystad.

– Har ikke noe annet valg

Reduksjonen av disse subsidiene, blant annet i Norge, skal imidlertid har redusert forbrukernes appetitt etter elbiler.

Bilprodusenter jobber nå hardt for å motvirke den nedadgående trengen og redde markedet for 2023.

– Elbilprodusentene har ikke noe annet valg enn å respondere med å redusere prisene, sier Abhishek Murali, analytiker i Rystad Energy i meldingen.

Et selskap som allerede har redusert prisene er forresten Tesla. Elbilkjempen kuttet prisen i midten av januar kraftig, noe som sjokkerte hele bilmarkedet.