Jeg, og svært mange med meg, har tro på toget som framkomstmiddel på avstander fra 10 til 50 mil. IC-prosjektet med dobbeltspor til Lillehammer er et godt, og med tiden også et lønnsomt, prosjekt.

At prosjektet nå har tatt pause, betyr ikke at det er skrinlagt. Tvert i mot. Det er ikke snakk om hvis, men i langt større grad når, motoren på prosjektet blir startet igjen. Også gjennom Hamar.

I en årrekke har jeg prøvd å få Jan Larsen til å forstå at den eneste fornuftige og framtidsrettede trasé gjennom Hamar, er trasé Øst med stasjon ved Vikingskipet.

Med det nye utbyggingsprosjektet i vest, som er lansert i gårsdagens HA, finnes det ikke lenger noe annet alternativ til å legge jernbanen til Vikingskipet. Midt-alternativet er dødt!

Det er i denne sammenheng det er helt meningsløst å bygge et dobbeltspor til 3 milliarder over et naturreservat og inn til dagens stasjon, et dobbeltspor som ikke gir noen trafikkmessig gevinst før det evt. bygges videre. Og videre kan det ikke bygges før det er revet. Det er det paradoksale.

Så et vedtak om å bygge dobbeltsporet inn til dagens stasjon, er ikke først og fremst en spiker i kista for trasé Øst, den vil være en spiker i kista for videreutvikling av Dovrebanen og Rørosbanen. Det er en spiker i kista for jernbanebygging i Norge.

Det er fryktelig synd at det bare er 1 av 11 i Formannskapet i Hamar som skjønner dette, men all ære til denne ene.

Det er forståelig at folk nord og øst for Hamar får Hamar og Hamarpolitikere i vrangstrupen når 10 av 11 så til de grader bare tenker på sitt eget beste. Det er en kortsiktig tankegang.

Og for Hamars del, vil vi aldri få fjernet godstogene fra sentrum og Mjøsa, noe vi hadde en historisk sjanse til å gjøre. Hvis flere hadde sett helheten.

Men uansett hva hva et Formannskap har vedtatt, og et Kommunestyret i Hamar vil vedta, kommer likevel Montrealavtalen av 19.12.2022 til å stanse dobbeltsporet i Åkersvika. Heldigvis.

Det er nemlig nå slutt på den tiden da man bare kan bygge og bygge over naturreservat hvis byggingen ikke har noen vesentlig effekt.

I så måte er det også for meg ganske uforståelig hvis det sitter medlemmer fra MDG og SV i Hamar formannskap og stemmer for dette.