Med en flybillett fra Norwegian koster derimot strekningen rundt 800 til 1200kr, og ned mot 500 hvis man bruker kampanjekoden «under26».

Når jeg veier disse alternativene opp mot hverandre er det ikke vanskelig å velge flybilletten. 1 times flyreise istedenfor 8 timers togtur til en billigere penge virker som det helt klart beste valget.

Umiddelbart tenker jeg at det er deilig å slippe et vinglete tog med (mest sannsynlig) buss for tog deler av strekningen. Likevel syns jeg det er synd at det bærekraftige alternativet, toget, skal være så dyrt.

Det er dessuten ofte billigere å fly utenlands enn det er å ta tog innenlands. Skal man for eksempel reise til fra Oslo til Tynset kan en togbillett (studentpris) koste opp mot 700kr. Man kan imidlertid skaffe en flybillett til Roma eller Paris for 640kr (ordinærpris!) på en god dag.

Jeg syns det er synd at en togtur innenlands skal være rundt samme pris som en tur til Roma. Særlig hvis man ser dette fra et bærekraftsperspektiv der det er vel så rimelig å dra til utlandet som en tur til fjellheimen.

Ifølge Greenpeaces egen rapport er ikke dyre togbilletter særegent for Norge, men en trend i hele Europa. Togreiser mellom A og B i Europa er generelt 50 % dyrere enn flyreiser. I Norge er togbillettene i snitt 35 % dyrere enn flyreiser.

Selv om togbillettene viser seg å være litt gunstigere i snitt i Norge enn resten av Europa, havner Norge likevel på en delt 26. plass sammen med Latvia, når det gjelder kvaliteten av togtilbudet. Kun høyere enn Hellas, Kroatia og Bulgaria.

Det som trekker Norge ned er at vi blant annet mangler periodebilletter for hele jernbanenettverket, og at vi kun har periodebillett for gitte distanser eller soner.

Vi har også kun rabatt for seniorer, vernepliktige, barn og studenter, og vi mangler klimabillett, som ifølge Greenpeace er en billett som brukes til all offentlig kommunikasjon, og som er rimelig nok for alle.

I Norge er ikke bare togbillettene dyre, togtilbudet er altså ett av Europas dårligste. Dette er noe jeg synes virker utdatert gitt at vi stadig promoterer oss selv som en grønn nasjon som kjemper for å nå klimamålene.

Norge er også ett av de landene i Europa der det flys mest innenriks. Ser man på Eurostats statistikk over flyplasser med størst innenrikstrafikk, lå for eksempel Oslo Lufthavn på en 3. plass i august og september 2023, kun forbipassert av flyplassene i Madrid og Barcelona.

I august 2023 var det for eksempel cirka 950.000 innenlands-flygninger til og fra Gardermoen. I Stockholm lå tallet derimot på cirka 270 000. Norge er derfor det landet i Europa med flest innenlands-flyvninger per innbygger.

Ja, vi bor i et land med vanskelig terreng og store distanser, men jeg er nesten sikker på at mange av disse reisene kunne ha vært gjort gjennom togreiser på eksisterende strekninger hadde bare tilbudet og prisene vært bedre.

Ifølge Framtiden i våre hender står transport står for cirka 25 % av utslippene i Norge, der fly og ferjer slipper ut mest CO₂ per kilometer. Mens et elektrisk tog slipper ut 24 gram CO₂ per passasjer/ kilometer, slipper et kommersielt fly ut 133 gram CO₂ per passasjer/ kilometer.

Å få flere flypassasjerer til å velge tog hadde derfor senket CO₂-utslippene, særlig med tanke på at vi er det landet i Europa med flest innenlands-flygninger. Vi burde derfor gjøre det å reise med tog mer attraktivt og tilgjengelig.

Det å gjøre togbillettene billigere sammenlignet med flybilletter, hadde gjort det lettere for folk å velge tog. Enkelt og greit. Bedre, større og billigere tilbud for nattog kunne også ha hjulpet.

Hvis man kunne lagt seg til å sove på vei ut av Oslo S, for så å våkne i Bergen på en behagelig måte, ville man på en måte spart tid. Å opprette turisttog der tog-opplevelsen er sentralt kunne også fått flere turister til å velge tog istedenfor fly. Det er jo tross alt mye flott natur i Norge.

Nå varsler regjeringen i den nye transportplanen at det skal bevilges 10 milliarder kroner til utbygging av dobbeltspor til Hamar, noe som er et steg i riktig retning. Så får vi bare håpe at togtilbudet blir mer tilgjengelig og billigere slik at det lønner seg å velge tog.