Grunnen er at det skal kobles på 13,5 kilometer med nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll.

Dermed blir det sammenhengende dobbeltspor fra Oslo fram til nord for Strandlykkja i Stange.

– Trafikkavviklingen blir mer smidig og robust, og det blir færre forsinkelser for alle som bruker strekningen til daglig. Fra ruteendringen i desember reduseres reisetiden for persontog mellom Eidsvoll og Hamar med inntil fem minutter, opplyser Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR via en pressemelding.

Oslo-Hamar på under én time

I tillegg er det også bygd et nytt ventespor for godstog nord for Eidsvoll stasjon, som i kombinasjon med dobbeltsporet gir store gevinster for avviklingen av godstrafikken.

Men aller størst betydning har den nye strekningen som et viktig skritt på veien mot dobbeltspor helt fram til Åkersvika ved Hamar. Når dette står ferdig i 2027, blir det plass til dobbelt så mange persontog, og de raskeste togene vil kjøre Oslo-Hamar på under én time.

– Slik styrker vi jernbanen som den mest klima- og miljøvennlige transportformen. Et fullsatt pendlertog betyr 600 færre biler i rushtrafikken, og et godstog erstatter 30 vogntog på veiene, sier Hansen.

Ny bru over Espern

Anleggsarbeidet med nytt dobbeltspor gjennom Stange er også i full gang, og lengst i sør brukes togpausen til en sporomlegging ved Kleverud.

På Sørli og ved Stange stasjon blir det ombygging av anlegget for togenes kjørestrøm.

– Vi forsøker å legge mest mulig arbeid til dagtid mellom klokka 07 og 19, men det vil også være noe støyende arbeid som må utføres på kvelds- og nattestid, samt søndager, opplyser prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i Bane Nor til Stangeavisa.

Ellers gjøres det en rekke jobber knyttet til vedlikehold og kontroll av de tekniske anleggene. Blant annet skal det kjøres det slipetog fra Lillehammer til Hamar.

Sliping av skinnene gir bedre kjørekomfort, trygger sikkerheten og reduserer støyen fra togene.

– Planovergangen ved Brøttum stasjon blir bygd om, og vi bytter skinner og sviller flere steder, blant annet ved Hamar og Espa, sier Victor Hansen.

I Hamar blir det dessuten arbeid med ny bru over sporene på Espern i regi av Hamar kommune. Brua vil gi tryggere og bedre tilgang til strandsonen og legge til rette for byutvikling i området. Byggingen er et samarbeid mellom kommunen, Bane NOR, Bane NOR Eiendom og Espern Eiendom.

Greit å vite:

  • Eidsvoll: Persontogene sørfra snur på Eidsvoll fram til onsdag 11/10 kl. 19. I resten av perioden er Eidsvoll stasjon stengt, og togene vender på Eidsvoll verk.
  • Gardermobanen: Lørdag 14/10 og søndag 15/10 bytter vi en sporveksel ved Oslo Lufthavn. Dette betyr færre spor i drift. Noen tog blir innstilt, og det kan oppstå forsinkelser.
  • Rørosbanen: Lørdag 14/10 og søndag 15/10 er det buss for tog mellom Hamar og Løten. I resten av perioden er det togtrafikk til/fra Hamar på Rørosbanen.

Det er togselskapene som organiserer busstransporten mens togene står. Bane NORs ansvar er å tilrettelegge og gi god informasjon ved stasjonene.

– Målet vårt er å gjøre det så enkelt som mulig å orientere seg. Vi bruker alltid gul farge for informasjon om buss for tog eller andre avvik fra det normale. Se etter gule skilt, plakater og flagg, sier Hansen.

På store stasjoner har vi skjermer med informasjon om bussavgangene. Ved noen mindre stasjoner går bussene fra holdeplasser et stykke unna, gjerne langs en hovedvei. Slike stasjoner har informasjonsplakater som viser deg veien. På bussholdeplassen finner du et permanent skilt som bekrefter at du er på rett sted, samt i hvilken retning bussen kjører.

Bussene kan bruke lengre tid enn toget og ha andre avgangs- og ankomsttider. Det kan også ta ekstra tid å finne bussholdeplassen og bytte mellom buss og tog.

– Ta med deg litt tålmodighet! Skaff deg gjerne informasjon om reisen på forhånd gjennom apper eller nettsider hos Entur eller togselskapene, lyder oppfordringen fra Victor Hansen.