(Nettavisen): Butikkjeden Coop Extra lanserer et «pristak» på over 100 populære hverdagsvarer.

Kampanjen er et løfte om at prisene ikke settes opp. Men bare i halvannen måned, siden kampanjen er slutt 2. oktober.

På listen over det kjeden omtaler som hverdagsvarer, finner vi mer enn melk og brød. Her er det også sokker i seks ulike størrelser, saksesett og en avløpsåpner.

Extra gikk sist ut med et pristak i starten av juli - på drøyt 100 sommervarer. Nå videreføres pristaket på 100 «populære» hverdagsvarer.

Å markedsføre manglende prispåslag som et tilbud får hard kritikk av eksperter på markedsføring og forbrukermarkedet.

Satte opp pristak-priser i juli

Pristaket innebærer at prisen på varene kan gå ned, men ikke opp i perioden, forsikrer Coop Extra.

Matvareprisene har steget mer enn den gjennomsnittlige prisveksten, og var oppe i 9,2 prosent fra juli 2022 til juli 2023, kunne SSB melde i forrige uke.

– Flertallet av kundene, som også er våre eiere, forteller oss at de opplever pristaket som et positivt tiltak. I en periode der skole- og studiestart er det ekstra viktig å ha trygghet for at hverdagsvarer handles billigst mulig, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Extra.

Det er imidlertid ikke lenge siden prisene Extra garanterer for, ble satt opp:

– De fleste av varene som inngår i pristaket, fikk et prisløft på grunn av økte leverandørpriser i juli. Noen fikk ikke endrede priser, sier kommunikasjonsrådgiver Knut Lutnæs.

Men pris-garantien gir altså ikke nedsatte priser - den bare lover at nå-prisene ikke settes opp.

– Vi har brukt vår kundeinnsikt til å plukke ut over 100 populære hverdagsvarer innen ulike kategorier. Listen inkluderer produkter som er unike for Coop og Extras butikker og merkevarer fra våre leverandører, sier Pedersen.

Noen av produktene som omfattes av Extras pristak:

  • Druer, grønne
  • Crispi salat
  • Coop Superbrød
  • Norvegia original 1 kg
  • Stabbur-Makrell 170 g
  • Tine Yoghurt naturell 1 kg
  • Q-melk lett 1,0% 1 L
  • Coop Frokostegg 6 pk & 12 pk
  • Coop Grill Perfekt Laksefilet
  • Gilde Kjøttkaker 800 g

– Veldig rart

Olav Kasland, fagdirektør i Forbrukerrådet, er ikke imponert over kampanjen fra Coop:

– Det høres ut som et markedsføringstriks. Man vet jo ikke om det er reelt eller ikke reelt, og så er det jo ikke så lenge til 2. oktober. Kanskje de skal sette opp prisene da?

Kasland har ikke hørt om kampanjen før Nettavisen tar kontakt. Vi forteller om at utvalget av «hverdagsvarer» inkluderer avløpsåpner og saksesett:

– Jeg kjøper ikke sakser til hverdags. Så det er litt ironisk, dette.

– Dårlig reklame

Det har vært mye negativt omtale lenge, men som fortjent, mener Trond Blindheim, dosent ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania. Nå gjelder det å finne noe positivt, tror han:

– Men her kommuniserer de mer med seg selv enn med publikum, for dette har ikke noen som helst effekt, annet enn at det vil bli negativt oppfattet. Altså dårlig reklame. De sier jo egentlig at de skal sette opp prisene om seks uker, sier Blindheim.

Som forbruker er det bare en ting som gjelder, mener fagdirektør Kasland i Forbrukerrådet. Han sammenligner pristak-kampanjen med prisgarantier i elektromarkedet. Der blir du garantert mellomlegget hvis prisen er høyere enn hos konkurrenten - det er en reell prisgaranti, påpeker Kasland.

– Du må bare ikke tro på alle sånne markedsføringstriks. Det eneste som gjelder er å sjekke opp prisene mot konkurrenter som gjelder. I dette tilfellet vet vi jo ikke en gang om det er de billigste prisene. De bare garanterer mot seg selv. Det er veldig rart.

– Vi lurer ingen

Coop har ingen interesse av å lure kundene med «markedsføringstriks», mener Knut Lutnæs i Coop.

Han sier at pristak i dagligvaremarkedet er vanlig og brukt i flere andre land, og også av andre norske aktører. Pristaket gir forbrukere en reell trygghet i en tid der mange priser justeres, mener Lutnæs.

– Pristaket som nå lanseres omfatter ulike typer varer til hverdagsbruk. Prisene på disse varene har i forkant av pristaket fulgt prisutviklingen i markedet. Pristaket overtar for et pristak vi har hatt på sommervarer, som vi fikk gode tilbakemeldinger på fra kundene. Hva som skjer etter 2. oktober kan vi av konkurransehensyn selvsagt ikke svare på., sier Knut Lutnæs.

Pristak: Her er varene som ikke settes opp i pris