(Nettavisen): I 16-tiden torsdag ettermiddag kom Rema 1000 med en pressemelding, hvor de var klare på at prisøkningen fra og med onsdag 1. februar nå er saga blott.

– Siden 1979 har vi hatt som mål å ha de laveste dagligvareprisene. Det målet endrer vi aldri. Til tross for betydelig økte råvare- og innkjøpskostnader velger vi nå å senke prisene tilbake til nivået før 1. februar, slik at du som kunde fortsatt kan være trygg på at du får de laveste prisene på REMA 1000, sier administrerende direktør Tom Kristiansen i en pressemelding.

Og for å understreke at Rema 1000 mener alvor, understreker Kristiansen følgende også.

– Grunnfilosofien vår er at vi skal ha de laveste prisene eller stenge dørene. Dette vil koste, men den kostnaden tar vi, slik at vi kan holde kundeløftet vårt.

– Komisk

Dagligvare-ekspert Tor Wallin Andreassen rister på hodet etter at Nettavisen tar kontakt.

– Dette er det som gjør at vi ikke tar dagligvareaktørene på alvor. Først blir de enige om å sette opp prisene 1. februar. Det første som skjer er at Kiwi fryser prisene. Mens konkurrentene setter de opp, så setter de prisene ned igjen, sier en oppgitt Andreassen.

Andreassen mener at bransjen bygger opp seg et dårlig rykte.

– De gjør det rett og slett vanskelig for seg selv med en slik inkonsekvens, og det er slettes ikke lett å være forbruker i disse dager. – Dette er komisk, og myndighetene kan ikke ta dem på alvor når de oppfører seg så uforutsigbart, er den knallharde dommen fra eksperten.

Lever av kundene

Like etter Rema 1000-pressemeldingen ble sendt ut, kunne også Coop bekrefte at det samme gjøres i Coop Extra-butikker over hele landet. Samtidig kom dagligvarekjeden også med et stikk til Nettavisen som har hatt flere pristester de siste dagene.

– Jeg kan garantere at prisene Nettavisen har, ikke stemmer lenger. Vi satte ned prisene rett etter at Nettavisen besøkte vår butikk, og har nå satt ned prisen på 4000 varer. Vi garanterer at det ikke er noen forskjell på prisene hos oss, sammenlignet med prisene hos konkurrentene, sier Coop Norges kommunikasjonsdirektør, Bjørn Takle Friis, til Nettavisen.

Og han tilføyer:

– Nå skal vi være konkurransedyktige fremover. Det må vi være. Vi har ikke råd til dette, det koster oss enormt mye, men vi har enda mindre råd til å tape kunder.

Kiwi har tidligere uttalt at prisnivået hos dem skulle være tilnærmet likt, fra og med 1. februar, sammenlignet med prisene inntil 31. januar klokken 23.59.