(Trønder-Avisa): Siden 2016 har regjeringen samarbeidet med matbransjen for å hjelpe nordmenn å ta sunnere valg. Men HUNT-data viser en betydelig økning av overvekt og fedmerelaterte problemer i samfunnet.

Og da hjelper det lite at det fortsatt bugner av søte fristelser like før man går ut av butikken.

– Dette er et av de store negative utviklingstrekkene ved folkehelsa, slår NTNU-professor Steinar Krokstad fast.

Professoren satt i en kostholdsgruppe som like etter nyttår ga myndighetene nye råd om hva som bør gjøres for å bedre kostholdet vårt. Gruppa foreslo blant annet å gi gratis frukt og grønt til barn i skolen, skru opp sukkeravgiften på drikkevarer og forbedre merking av mat.

Etterlyser grep

– Vi spiser for mye feil mat, og det er salget som er problemet, fortsetter Krokstad – som etterlyser tydeligere grep fra aktørene som har et reelt handlingsrom.

Her sikter han til dagligvarebutikker og store internasjonale produsenter, som han mener bør ta mer ansvar for innholdet i produktene og ikke minst salget av usunne matvarer.

Samtidig understreker han at ansvaret ikke ligger hos bonden, som ligger nederst i næringskjeden.

– De har heller ikke økonomi eller handlingsrom til å gjøre noe med det. Først og fremst er det salget som er problemet, forklarer han.

– Sørgelig situasjon

– Det private næringslivet er fritatt samfunnsansvaret, mener professoren, som etterspør en vurdering av deres etikk og moral i forhold til å bidra på en positiv måte i samfunnet.

I tillegg mener han at rådende politikk også bidrar til å frita aktørene mer ansvar ved at det ikke foreligger klare forventninger i politiske miljø.

– Politikere har ett mål, og det er å tjene penger. Det er en sørgelig situasjon som vi må få diskutert, sier Krokstad og poengterer:

– Når det avdekkes at det næringslivet gjør er skadelig, ser vi gang på gang at de bare fortsetter med samme praksis. Og politikerne fratar dem det ansvaret.

– Umyndiggjør kundene

Kommunikasjonsdirektør i Coop, Harald Kristiansen, er enig i at dagligvarekjeden har en viktig rolle i arbeidet med å gjøre det enklere for kundene å ta sunne valg.

– Men her synes vi professor Krokstad overvurderer vår innflytelse og nesten umyndiggjør kundene, som, etter vår erfaring, er veldig klare over hvilke valg de tar i butikken, skriver Kristiansen til Trønder-Avisa.

Videre forklarer han at produktutvikling, prisstrategier, produktplassering og markedsføring er tiltak som skal gi kundene mulighet til å ta gode valg.

– Å gjemme snacks og ha sukkerfrie kasser mener vi har begrenset effekt. Det har vi testet tidligere, fortsetter han.

Og legger til:

– Det som derimot har effekt er å flytte frukt og grønt-avdelingen til inngangspartiet. De butikkene som har gjort det har økt salget med mellom 10 og 20 prosent, så flere og flere Coop-butikker gjør det.

Kristiansen peker også på kundeavisen for denne uken, hvor man blant annet kan finne flere sunne produkter på tilbud.

– Extra er den kjeden som har økt salget av grønnsaker mest i bransjen så langt i år, så vi gjør tydeligvis noe som fungerer.

– Og vi skal fortsette å teste ulike tiltak for å hjelpe kundene å ta sunne valg, understreker han.

Tar grep

Butikksjef på Meny Verdal, Hanne Hallem, fortalte i et tidligere intervju med Trønder-Avisa at kjeden har tatt grep. Meny-kjeden er en del av Norgesgrupppen – som er et av Norges største selskap og markedsleder i dagligvarebransjen.

I Menys nye «floor plan» er plasseringen av blant annet energidrikk og usunne matvarer som sjokolade hensyntatt. I kassaområdet vil du nå finne kosmetikk og hygieneartikler.

– På nasjonalt nivå i Meny heter det at det trekkes unna impulssonen, sa butikksjefen.