Ingen vet sikkert hvor mye. Åtte milliarder kroner er den summen flest politikere snakker om. Budsjettet for 2024 vil føre til at etterslepet vil øke enda mer. 192 kilometer skal få ny asfalt, ifølge fylkeskommunens egen pressemelding.

Innlandet er landets største vegeier etter Staten. Vi har 6800 kilometer med fylkesveger. 192 kilometer utgjør bare 2,8 prosent av Innlandets fylkesveger.

Med den «farten» som vegadministrasjonen og samferdselsutvalget legger opp til i år, vil det gå hele 35 år før alle fylkesvegene får ny asfalt. Riktignok har vi en del grusveger, men brukerne der ønsker seg også asfalt.

Hvor ofte bør asfalten byttes ut? Det varierer selvsagt etter kvaliteten på bærelag, toppdekke, grøfter, klima og antall kjøretøyer som bruker vegen.

Men alle forstår at 35 år er altfor lenge. Kanskje er 15–20 år riktigere. På de verste stedene enda oftere. Men igjen; 35 år er uakseptabelt!

Det er dyrt å være fattig. Nå «råtner huset på rot». Dårligere fylkesveger fører til økte kostnader for brukerne og større klimautslipp. For eksempel slites bilene mer og må byttes ut tidligere.

Hullete veger fører også til rykk og napp-kjøring, større drivstofforbruk og enda mer Co₂ i lufta….

Våre politikere jobber for å få endret overføringene fra staten, slik at fordelingen av midlene blir mer rettferdig enn i dag. Det er helt nødvendig.

Men like viktig er det å snu alle steiner som finnes. Kan en spare penger noen steder? Dukker det opp nye inntektsmuligheter?

Heldigvis sa staten omsider ja til å betale hele regningen for ny Tretten bru. Det må bety alle kostnader. Også de som Innlandet hittil har hatt etter kollapsen i august 2022.

Fylkesvegene må prioriteres. Ap, H og MDG har varslet at partiene vil bruke mer penger på egne veger. Bra! Likevel ser det altså ut til at 192 kilometer med ny asfalt blir resultatet i 2024.

– Vi skulle gjerne asfaltert flere kilometer veg, men våre økonomiske rammer gjør at vi i år skal asfaltere vel 192 kilometer fylkesveg, uttalte Iselin Vistekleiven, som er leder av hovedutvalg av samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

Verken privatbilistene eller nyttetransporten kan akseptere at vegene i Innlandet forfaller enda mer enn i dag. I neste uke er det fylkesting. Det er første mulighet til å jakte på løsninger...