Ringsaker vil gjennomføre store endringer de kommende 20- 30 år, og planleggingen starter i kommende kommunestyreperiode.

Skolestruktur, rådhus, byutvikling i Moelv med nytt Sykehuset Innlandet og økonomi. I tillegg har vi en pågående både eldrebølge og yngrebølge.

Som velger vil jeg vite hva partiene mener om dette før valget. Jeg tillater meg også å komme med noen føringer og tanker rundt temaene, og jeg starter med kommuneøkonomien.

Ringsaker er ikke Oslo, selv om arealet er like stort. Det går ikke buss, trikk, t-bane eller lokaltog hvert 15 minutt 24/7 til Furnes, Veldre, Nes, Gaupen, Brøttum, Lismarka eller Mesnali, slik det gjør i Oslo.

Ringsaker er i en særstilling i Innlandet. Med Norges 2 største hyttefelt, Sjusjøen og Ljøsheim, har Ringsaker skatteinnganger som alle andre innlandskommuner bare kan drømme om. Mye av disse inntektene, eiendomsskatt, kommer fra folk bosatt utenfor Ringsaker.

Her kommer også flerfoldige arbeidsplasser innen håndverk, varehandel, fritid og kultur som igjen gir Ringsaker, og Norge, store skatteinntekter. Fjellet og turismen er derfor Ringsakers gull og bør dermed sidestilles med de fleste av landets kraftkommuner. Men hva med forvaltningen av disse enorme inntektene?

Rådhuset var et tema i media tidligere i vinter, men i valgkampen har det så langt vært stille om dette. Ringsaker har rådhus og kommunehus både i Moelv og Brumunddal som er gamle og utdaterte. Ringsaker har også brannstasjoner både i Moelv og Brumunddal.

Hvordan er tilstanden på disse? Vil de tilfredsstille fremtidens krav? Hvorfor ikke bygge nytt rådhus og brannstasjon på Rudshøgda?

Der kan alle fagmiljøer samles. Ny brannstasjon med vaskehall, vaskeri til egne klær og trimrom bygget for fremtiden vil tilfredsstille krav til utrykningsbiler, responstid og krav til personell. Dagens kommunehus og brannstasjoner kan selges på det åpne marked for videre byutvikling og inntektene for salget kan øremerkes finansiering av nytt rådhus og brannstasjon.

Med nytt hovedsykehus i Moelv er det ingen tvil om at mye av byutviklingen fremover vil foregå i Moelv. Nå må kommunen lære av de feil som ble begått i Brumunddal.

Der fikk eiendomsutviklere lov til å kjøpe seg fri fra kravet om garasje/biloppstillingsplass til boenhetene for en latterlig lav pris i mange år.

Som et resultat av byfortetting har nå Brumunddal stor mangel på parkeringsplasser og friarealer noe vi fikk erfare under årets Dala Mart'n. Gågata ble fylt opp av boder og arrangementer som tiltrakk seg masse mennesker mens tivoliet ble henvist til ei tomt ved E6 en kilometer unna.

Ringsaker er ikke Oslo, selv om arealet er like stort. Det går ikke buss, trikk, t-bane eller lokaltog hvert 15 minutt 24/7 til Furnes, Veldre, Nes, Gaupen, Brøttum, Lismarka eller Mesnali, slik det gjør i Oslo.

Bilen vil derfor være det naturlige transportmiddelet i uoverskuelig fremtid noe også MDG må ta inn over seg. Det naturlige handelssentrum for disse ytterpunktene vil være nettopp Moelv og Brumunddal, og da må det være tilstrekkelig med parkeringsmuligheter.

Utover at det må bygges en ny ungdomsskole i Brumunddal, har jeg ikke grunnlag for å mene noe om skolestrukturen. Men derimot har vi en eldre- og yngrebølge som er og blir en utfordring for kommunen.

Eldrebølgen vet vi mye om. Den er her og den vil øke i antall i noen år til før den flater ut. Men den vil kreve enorme ressurser fremover.

Yngrebølgen, derimot, prates det lite om. Med Yngrebølgen mener jeg den stadig økende andelen av befolkningen som blir unge uføre. Disse vil stå utenfor yrkeslivet og være bidragsmottakere fra fellesskapet i stedet for å være bidragsytere. Kan kommunen gjøre mer for å legge til rette slik at denne andelen begrenses?

Får jeg respons på disse temaene vil jeg, og kanskje mange andre, få et godt grunnlag å ta med oss når vi går til valgurnene 11. september.