Behovet for, og nytten av brukermedvirkning er særlig synliggjort knyttet til offentlige tjenester. Flere steder er medvirkningen lovfestet, og hensikten med det er sannsynligvis at lovgiver mener at dette er viktig!

Dette gjelder blant annet innen spesialisthelsetjenesten, Nav og de kommunale medvirkningsorgan; ungdomsråd, eldreråd og råd for personer med funksjonsnedsettelse.

Brukermedvirkning skjer naturlig på flere nivåer: Den enkelte bør først og fremst være delaktig i sin egen sak, - altså på individnivå. På neste nivå er det utvikling av enkelte tjenester eller deler av denne, som f.eks. knyttet til prosjekter og arbeidsgrupper som det er aktuelt å trekke med erfaringskompetansen til brukerne på.

Dette blir da på tjenestenivå. Til sist har vi selve brukerutvalgene som har som oppgave å gi råd på systemnivå for på den måten å bidra til et kontinuerlig og relevant forbedringsarbeid.

Det ligger mye fornuft i at store og komplekse organisasjoner trenger all den hjelp de kan få i et systematisk og – alltid nødvendig - forbedringsarbeid.

Nav er eksempelvis en slik kompleks organisasjon. Her forvaltes både kommunale og statlige velferdstjenester, og de aller, aller fleste av oss er fra tid til annen «brukere» hos Nav.

Både små og store Nav-kontor har behov for fungerende brukerutvalg, og på fylkes- og direktoratsnivå er brukerutvalg en selvsagt bidragsyter.

Ikke noe brukerutvalg fungerer supergodt fra dag èn uten opplæring og støtte. Det er en jobb som må gjøres, også knyttet til å få frem brukernes stemme.

En jobb som må gjøres både av de som rekrutterer kandidater til disse vervene og fra de som sitter med faget på det enkelte kontor, og som skal ta imot råd. Først og fremst må personer i slike utvalg få tilgang til opplæring.

Aller viktigst er nok likevel at slike råd og utvalg blir involvert i tjenestene, - ikke bare informert om disse slik at de kan være en ressurs og bidra til enda bedre tjenester.

Også det krever en innsats fra alle parter! Og det er først da vi kan dra i samme retning mot bedre kvalitet både på planlegging, gjennomføring og evaluering av tjenestene.

Vi anerkjenner at det ikke alltid og overalt er like lett å få brukerutvalg til å fungere etter hensikten. Men vi må ikke gi opp! Med åpenhet og gjensidig respekt og tålmodighet vil ethvert brukerutvalg kunne bli en styrke og en viktig ressurs i forbedringsarbeidet.