Jeg utfordrer styrene til å gjøre rede for hvordan de ser sin oppgave sett i lys av lov om bygdeallmenninger. Geir Magnar Lillehov påpeker i et innlegg på Facebook at det er tvilsomt om det er lovlig å avhende allmenningsgrunn til vindkraftformål.

Paragraf 1-2 sier klart at bygdeallmenningsgrunn ikke kan selges eller festes bort med noen få unntak. Unntakene gjelder først og fremst slikt som oppdyrking og bygging av hytter og boliger.

Det unntaket styrene kan prøve å knytte seg til, er bokstav c) «Fremme av allmennyttige tiltak innen det bygdelag allmenningen tilligger».

Er utbygging av vindkraft allmennyttige tiltak innen de bygdelagene det gjelder? Neppe.

I forarbeidene til loven heter det: «Som eksempel på formål det her er tenkt på, kan nevnes tomt til samfunnshus, idrettsplass, skytebane og lignende, til bruk for de fast bosatte i bygdelaget» (Ot.prp. nr. 37 (1991-92), side 36).

Kan styrelederne i de to allmenningene gjøre rede for om de har hentet inn juridisk kompetanse for å vurdere lovligheten i å avgi grunn til vindkraftverk? Og hva er i tilfelle konklusjonen?

Hvis det ikke er lovlig, er det kanskje greit å bare legge hele saken og utredninga død?