Miljøpartiet de grønne er i dette innlegget inne på noe som er viktig å ta med seg i debatten. Det er ingen tvil blant ansatte i bransjen at anbud er noe som overhode ikke er ønskelig i nåværende form.

Det er heller ingen garanti at det vil bli bedre i egenregi. Jeg tror å mener at de proffe rutebileiere som har drevet busstransport i over hundre år er best til å drive, men oppdragsgiver kan selvfølgelig stille større krav til arbeidsvilkår. Selskapene regner ut pris og vilkår ut fra de krav som stilles.

Jeg har heller ingen tro på at fylkeskommunen vil lønne sjåfører i fritiden, de kan selvfølgelig stille krav til eks antall 100% stillinger blant annet.

Når det gjelder lønn og pensjonsrettigheter så er dette nedfelt i tariffavtaler blant de partene som har forhandlingsrettigheter i dagens bussbransjeavtale. Det er i den avtalen det må stilles krav til utstrekk på dagsverk og delte skift og ikke minst lønn. Utfordringen er at fylkeskommunen ikke er en part i den avtalen.

Hvis deltskift skal avvikles så må tillegget bli vesentlig høyere slik at det ikke er lønnsomt eller Det må igjen kjøres flere ruter gjennom dagen.