Fylkeskommunen ble i forbindelse med regionreformen spesifikt tildelt rollen som regional utviklingsaktør.

I løpet av januar hadde fylkesutvalget oppe to saker som gjaldt byutvikling i Hamar. I begge saker var innstillingen fra fylkesadministrasjonen innsigelse mot Hamar kommunes planvedtak.

Etter befaringsmøte i Hamar ble alle fire forslag til innsigelse endret til råd og veiledning med aksept og respekt for Hamar kommunes gode plankompetanse.

Forslagene til innsigelser omfattet rigide retningslinjer for byggehøyder opp mot Hamar sine mange vernede sentrumsbygg.

Likeså ønsker Hamar kommune å åpne for mulig bruksendring på de mange verneverdige uthus som står rundt i Hamars bygarder – uthus som i tidenes morgen har vært for eksempel hønse- eller hundehus eller garasjer men som av naturlige årsaker har mistet sin funksjon.

Det er de dyktige planleggerne og innbyggerne i Hamar via sine folkevalgte som best vurderer hvordan Hamar by skal utvikles.

Jane Meyer, Hanne Alstrup Velure og Anna Molberg, Ordførerkandidat for Hamar Høyre, Fylkesordfører for Innlandet Høyre og Stortingsrepresentant for Høyre i Hedmark, Hamar

Dersom huseiere skal se seg tjent med å vedlikeholde vernede bygg er det naturligvis å foretrekke at slike bygg kan brukes til noe, ikke minst når de står i attraktive sentrumsområder med stort boligpress.

Under befaringsmøtet i Hamar sentrum fikk fylkesutvalget se en by med et konglomerat av byggestiler fra ulike tidsepoke i en by med en svært varierende topografi og vernede bygg spredt ut over.

Vi fikk også se eksempler på både vellykkede ombygginger eller oppgraderinger av vernede uthus og ikke minst – mildt sagt – mindre vellykkede av samme slaget.

Ett inntrykk stod fylkespolitikerne tilbake med etter befaringen: Det er svært vanskelig å lage fornuftige retningslinjer som dekker alle de mange ulike planprosjekter.

Det er de dyktige planleggerne og innbyggerne i Hamar via sine folkevalgte som best vurderer hvordan Hamar by skal utvikles.

I siste møte i fylkesutvalget der detaljreguleringsplan for Hamar strandsone var til behandling, ble det enstemmig vedtatt å fjerne innsigelsene med følgende vedtak: «Fylkesutvalget ber Hamar kommune ha særlig fokus på byggehøyder med tanke på bevaring av kulturmiljøet knyttet til byrommet og bygningsmiljøet rundt jernbaneanlegget og Hamar stasjon som signalbygg i bybildet».

Ikke før hadde ylkesutvalget gjort enstemmig vedtak før Riksantikvaren varslet at de overtar saken siden fylkesutvalget ikke ville fremme innsigelser.

Det norske hørings- og innsigelsesinstituttet er omfattende. Statsforvalteren skal tilse at nasjonale retningslinjer følges og både Statens Vegvesen, NVE og direktorater kan fremme innsigelser.

Det lokale handlingsrommet og skjønnet har stadig dårligere kår.

Desto viktigere er det at fylkeskommunen støtter opp om lokale utviklingsplaner og fremfor å saumfare disse for å finne innsigelsespunkter, heller bidra med støtte og veiledning til kommunene i planarbeidet – alltid med respekt for at det er de som bor i kommunen som til sjuende og sist skal bestemme dersom det ikke er snakk om at man går åpenbart mot nasjonale interesser.

Slik vil Mjøsbyen – Hamar, Gjøvik, Lillehammer - kunne fortsette sin utvikling mot å bli Innlandets hovedstad.

Nå bør Hamar-politikerne stå ved sine vedtak og om nødvendig kjøre saken helt til kommunaldepartementet for avgjørelse.

Vi antar naturligvis at regjeringen da står ved formuleringer i Hurdalsplattformen: «Det lokale selvstyret er viktig, og statlige og regionale myndigheter skal vektlegge lokaldemokratiet når det vurderes om det skal fremmes innsigelse eller innvending. Statlige innsigelser må bli færre og samordnes bedre».