For eksempel ble Facebook-kontoen til Universitetet i Oslo hacket i november 2023, privatpersoner i Norge har blitt svindlet gjennom telefonoppringninger i 2023 og Norkart som har informasjon om eiendommer og kart i Norge, ble utsatt for datainnbrudd i 2022.

Dersom noen har tilgang til min eller din e-postkasse har personen eller personene tilgang til både navn og adresselisten. I verste fall kan informasjonen misbrukes, som et datainnbrudd og hacking er.

Datainnbrudd og hacking er for øvrig to begrep som forklarer det samme. Det jeg mener er viktig å ha fokus på er hvordan vi skal takle og forhindre svindel som skjer gjennom datainnbrudd.

Det kan være bra å ha datainnbrudd på agendaen og kunne snakke om dette, som nyhetsredaksjonene i stor grad gjør gjennom å publisere nyheter om dette.

Jeg mener det er viktig å snakke om datainnbrudd fordi flere blir utsatt for det og ubehaget ved å anmelde og for ikke å bli trodd, er til stede som i alle andre kriminalsaker. Det fremstår som et samfunnsproblem som kan true våre verdier og normer i samfunnet.

Med trussel mot våre verdier mener jeg for eksempel tilliten vi har i samfunnet, ytringsfriheten vi alle har og med normer mener jeg at vi kan si ifra dersom noe strider mot Norges lov uten å bli straffet for dette.

Det fremstår som et samfunnsproblem fordi omfanget er stort, men også fordi det er et problem som gjentar seg uten at vi kan forklare hvorfor det skjer.

Det er bakenforliggende faktorer som kan forklare tyverier på digitale plattformer, så vel som tyverier i det offentlige rom eller i det private hjem, men det ser ut til at det likevel er vanskelig å forhindre.

Jeg mener at det er for enkelt å si at man ikke skal oppgi sensitive personopplysninger per telefon eller kontoinformasjon per e-post. Dersom noen har tilgang til en e-postkasse vil den personen også kunne ha tilgang til andre programmer og datasystemer som behandler mine og dine data.

Mottaker av e-post bør selvfølgelig være en som man stoler på, men det må også være slik at det sees på muligheten til å informere om hva en bedrift eller offentlig institusjon gjør dersom de blir hacket og hva deres rutiner er hvis noen melder fra om at de har en mistanke om datainnbrudd og svindel.

Jeg har tro på at dette er rutiner som trygger enhvers datasikkerhet fremfor å forklare personer som ønsker å hacke et system hvordan man bør gjøre det. Det må dessuten være bedre skriftlige rutiner for hvordan en person kan si ifra om datainnbrudd.