Regjeringen er i ferd med å utvikle neste Nasjonale transportplan (NTP) 2025-2036. Denne skal legges frem for Stortinget våren 2024, og forarbeidene er allerede i gang.

Den første jernbanen i Innlandet var Hamar – Grundsetbanen i 1862. Dette var også første delstrekning på Rørosbanen mellom Hamar og Trondheim. Først i 1880 ble dampskipene mellom Eidsvoll og Hamar erstattet med jernbane. Fra da av har Skibladner vært benyttet til andre og mer kuriøse oppgaver.

Grundsetbanen fra 1862, på lik linje med resten av Rørosbanen, er i praksis den samme som før. Forskjellen er at man gikk over til diesel fra damp. Dette er toghistorie som du finner på Jernbanemuseet på Hamar – og i bruk på Rørosbanen.

Dette går ikke i 2023. Neste NTP må inkludere moderniseringen av Røros- og Solørbanen, inkludert tilsvinger som skaper effektiv transport fra Intercity ved Hamar og sørover forbi Elverum og Kongsvinger. Det er svært mange gode grunner til at dette er smart;

Dette er en modernisering med positiv innvirkning på klimaet gjennom effektiv og grønn godstransport gjennom hele Norge og ut i Europa og Verden.

Dette er en modernisering som vil trekke til seg grønn næringsvirksomhet – nært der råstoffene er.

Dette er dét infrastrukturprosjektet i Norge med de beste samfunnsøkonomiske beregningene – det er positivt etter svært få år.

Mange vil hevde at dette vil ødelegge boområder, natur og legge beslag på verdifull jord. Ja, noe kan gå tapt. Imidlertid vil skadene kunne minimeres; I Elverum er traseen allerede etablert så eventuell endring handler om krysningsspor slik at det sikres en effektiv lasterampe for egne og allierte styrker på Forsvarets grunn.

I Hamar, der det er trangt om plassen, må svinger og koblinger planlegges nå sammen med forlengelsen av dobbeltspor til Hamar stasjon.

Dette er løsbart. Nå må blikket rettes fremover. Inn i en grønn og moderne femtid der Innlandet knyttes til «resten ta Væla» - selv om forrige regjering tok prosjektet ut av dagens NTP.

En moderne, elektrifisert og sømløs jernbane i Østerdalen og Solør, med kobling mot Intercity ved Hamar vil redusere gods på vei i hele fylket, skape grunnlag for grønne arbeidsplasser og redusere klimaavtrykket for transport.

Dette må inn i neste Nasjonale transportplan som et prioritert prosjekt. Dette må også bli en del av TEN-T, et definert nettverk av transportårer og knutepunkt på det europeiske kontinent som strekker seg fra Narvik til Palermo.