Den 05.01.2023 la Forbrukerrådet frem en rapport - som viser at 38 prosent av befolkningen er ikke-digitale, eller ikke-digitale-nok - til å foreta de fleste operasjoner på egenhånd på digitale plattformer.

Mange av disse er eldre har lese- og skrivevansker, eller har andre funksjonsnedsettelser som gjør det vanskelig.

Det er også svært belastende at de nevnte gruppene ofte ikke har andre valg enn å bli belastet med dyre gebyrer når fakturaer og regninger skal betales fordi de ikke behersker selvbetjeningsordninger.

Beklageligvis er tilgangen til å få tatt ut kontanter blitt bygget kraftig ned de senere årene – idet bankfilialer ikke lengre har kontanter, den eneste offentlige banken Postbanken er borte, og det er dårlig opplyst at butikker har avtaler om kontantuttak og innskudd.

Det politiske Norge, og bankene, har heller ikke tatt hensyn til at mange ikke har smarttelefoner - eller som nevnt - stiller svakt på digitale plattformer, og at lovkravet om universelle løsninger ikke er blitt fulgt opp.

Et lovkrav som utgjør en del av menneskerettighetserklæringene.

Det at regjeringen vil lovfeste retten til kontant betaling, er derfor en lettelse og en gladmelding for veldig mange. Lovendringen betyr at næringsdrivende og salgssteder, som tilbyr varer og tjenester til forbrukere, kan ikke lengre nekte at oppgjør finner sted med bruk av kontanter.

Dette lovforslaget har også med beredskap å gjøre. Om det skulle skje et lengre strømutfall, naturkatastrofe, feil på operasjonssystemer, eller sabotasje mot betalingstjenester som gjør at nettbaserte løsninger ikke fungerer – er kontanter av stor betydning.

Lovforslaget fra regjeringen hilses dermed velkommen!