Vår hensikt med Nav er at det skal være et sikkerhetsnett. Nav skal være en trygghet for at alle skal få hjelp når uhellet er ute, og de har behov for å sikres økonomisk. Eksempelvis om folk mister jobben, blir permittert, eller blir syk og ikke er i stand til å jobbe.

Vi har de siste årene sett at Nav har blitt utfordret. Pandemien, krigen i Ukraina, strømkrise og renteøkninger har satt folks økonomi under press.

Særlig for dem som allerede har mottatt ytelser fra Nav, men også for familier i jobb med helt vanlige inntekter. Vi har sett økende matkøer og andre tegn på at folk må finne alternative måter å få privatøkonomien sin til å gå rundt på.

Dette må ikke forstås som at vi mener at alt er galt med Nav. Veldig mye fungerer bra, og veldig mange får det de har krav på. Særlig gjelder dette for kjente ytelser som Nav har lang erfaring og er godt kjent med, og har gode rutiner for.

Det holder imidlertid ikke at Nav er godt rustet til å håndtere godværsdager, fordi folk har akutt mer behov for NAVs tjenester når det brygger opp til storm.

Tilbakemeldingen vi har fått fra ansatte er rigide regler og silotenkning forhindrer ansatte fra å gjøre jobben de er satt til å gjøre.

En annen tilbakemelding vi har fått er at det gjennom de åtte årene med blå regjeringer ble fokusert på å forhindre folk fra å få stønader de ikke skulle ha, men som fort ender opp med at folk ikke får stønader de egentlig har krav på.

Ringsaker Arbeiderparti drar i mars til årsmøtet i Innlandet Arbeiderparti med hensikt om å få gjennomslag for å gjennomføre en full gjennomgang av Nav, i tråd med intensjonen i tillitsreformen.

Folk må kunne være trygge på at Nav skal være rustet til å hjelpe folk når de trenger det. Også når det brygger opp til storm.