I stedet ble det foreslått et arbeidsverksted i siste utvalgsmøte innen samferdsel. Siste møtet hadde en rekke orienteringer, det var blant annet av NHO og NLF.

Hvordan er prioriteringene øst fra Glomma – fra Tynset til Eidskog? Med 10 millioner til rådighet blir det bare penger til 50 risikokurver i Innlandet.

Pensjonistpartiet Innlandet er særdeles opptatt av at forskning må være underlag for prioriteringer. Sist jeg satt i fylkestinget 2011 – var det mye snakk om Mjøsbyen, og f.eks. sykkelbyen Hamar.

Jeg så det da – og jeg ser det nå at rundt de store Mjøsbyene maktet ikke de utenforliggende å delta i kampen om ressurser. Tar en egen betraktning ved en senere anledning på dette temaet.

En orientering viste vekst i kollektivtransporten, men hva med der det ikke en gang går kollektivtransport på sene kvelder - på helg, og det heller ikke er persontrafikk på tog? Der kan det neppe øke!

Kan det være at i regionen øst for Glomma, så blir det fremdeles andre ting som oppleves viktigere enn grønt skifte? Fargen grønt - det grønne gullet - skogen - blir transportert på bil og tog.

Det er bare det at øst for Glomma handler det fremdeles om å overleve i trafikken for å kunne oppleve noe grønt skifte, og kunne leve av lokalt næringsliv som benytter disse mest ulykkesbelastede veiene i Innlandet.

Skal det bare fortsette slik, og forskes mer for å finne ut akkurat det samme? Utvalget fikk en orientering om bruer, og at 2 nye bruer skal undersøkes – Tynset og Os. Dette betyr nok også penger!

En annen ting; det hadde vært 3811 reiser med kontanter i Innlandet, men - betaler virkelig disse 40 prosent mer ved å betale på bussen, eller misforsto jeg?

Til tømmertransportnæringen:

Brandval hengebru ble bygget 1949, og står på tømmernæringens prioriteringsliste. Hvorfor, skjønner sørfylket godt. Pensjonistpartiet skjønner derimot ikke at tømmernæringa må utfordres på å spleise om forsterkningen av den nevnte brua.

Det var mer enn en stemme i møtet som hintet til dette. MDG ved Suhur Lorch Falck var tydelig på at de i tømmernæringen må være med å spleise på forsterkningen. Der er vi nok helt uenige.

Det holder med de krav denne næringen allerede har, med de priser på drivstoff som de må se at også øker i 2024. En skulle tro at beredskapen i Norge er nr. 1 av de som har størst nytte av en forsterket bru og trygge veier. Er beredskapen forespurt?

Jeg tror det er viktig at regionrådene fremstår mye tydeligere på å fremme krav, ellers vil omgivelser rundt byene bare oppleve en selvforsterkende negativ effekt – ikke bare inn mot NTP, men rundt investeringer, kraft og utvikling.

Jeg tenker: Er det klima og miljø som er viktigste målet med kollektivtransport? Kan det for en del andre fremdeles handle om å forvente større prioriteringer som reduserer ulykkesstatistikken – rett ut sagt – for å overleve i trafikken?

Hvor og hvordan kan kan innbyggere lese at forskning blir brukt som underlag for å utbedre trafikksikkerheten, - altså der ulykkes faren er størst i Innlandet?

La oss bli overbevist på at trafikksikkerhet og kollektivtransport i hele landet øker helt konkret i denne 4 års perioden. Der det trengs. Vi skal gjøre vårt og ta vår vakt!