Mitt poeng med kritikk rettet mot media generelt, var at sensasjonsoverskrifter og jakten på klikk noen ganger er utfordrende.

Altfor ofte løftes de negative historiene frem, og det bidrar ofte til å sette ulike grupper opp imot hverandre. At HA føler seg truffet av denne kritikken, kan jeg ha forståelse for. Det til tross for at de ikke ble nevnt spesielt.

Les også

Hvem skal snakke skolens sak?

De følte seg faktisk såpass tråkket på tærne at de valgte å bruke lederen til forsvar for sin rolle og måten de vinkler sine saker på. At jeg er den eneste som ved flere anledninger har reagert på hvordan HA velger å bruke «sensasjonsoverskrifter», det tviler jeg sterkt på.

Men at min generelle kritikk mot media, ble viktigere for HA enn innholdet i debatten gjør at jeg må spørre, er HA så hårsåre?

Videre så skjønner man at tema ‘framsnakking av skolen’ og det faktum at 8 av 10 elever trives, og at lærere flest elsker jobben sin, ikke genererer like mange klikk. Dette var jo også poenger som ble nevnt av flere i debatten, og det var derfor naturlig for meg å nevne det i min oppsummering.

Alle deltakerne i debatten nevnte også utfordringene med økt individualisering i skolen, og professor Nordahl var krystallklar på sin konklusjon her- skolen må bygge felleskapsløsninger framfor spesialløsninger for den enkelte.

HA sin dekning av mobilfri skole i Hamars ungdomsskoler er et eksempel på positiv mediedekning av felleskapsløsninger.

Men hovedvekten av sakene om skole i media dreier seg om enkeltsaker og enkelthendelser, og spørsmålet er i hvilken grad det er med å bygge opp skolenes omdømme over tid, og hvilket etterlatt inntrykk det gir hos leserne. Media kan heller ikke være fritatt for kritikk.

Min personlige mening er at selv om de ønsker å fremstå som en «stemme» fra de som ikke høres i debatten, så har de også et ansvar for at samfunnet får hele bildet for å kunne danne seg en helhetlig oppfatning av skolen.

Da fordres det at også solskinnshistoriene får sin plass, ikke bare alt som burde og kan bli bedre.

Debatten dreide seg om utfordringene i Hamarskolen. Statistisk når det gjelder skoleresultater, ligger Hamarskolen godt an sammenlignet med landsgjennomsnittet. Men selv om utfordringene er mindre enn ellers i landet, betyr det ikke at vi ikke skal ta tak i utfordringene.