Ja det er datoen HA blir lagt inn i Amedias fold fullt og helt uten at Amedia lykkes å kjøpe avisa. Hvis ikke eierskifte har skjedd i det stille uten blest da. Dette har ligget i planer lenge.

For en tid tilbake la ledelsen i avisa ned trykkeriet i Grønnegata og kvitta seg med de ansatte. Solgte også lokaler utafor Hamar. Grunnen til salget av den gamle pressa og avvikle arbeidsplasser i Grønnegata var for å spare penger. Mye billigere å trykke på Amedias trykkeri på Biri.

Journalisten i HA som formidler redaktørens utsagn og forklaring overfor leserne har mellomtitler som følger: NÅ ER DET Has TUR – FÆRRE LESER PAPIRAVISA – FORBEREDT PÅ REASJONER.

Svada fra ende til annen.

Det er ikke HAs tur. Amedias ønske og pålegg.

Færre leser papiravisa. Ja det er det nok. Men grunnfjellet - de over deres satsingsområde 50-minus gjør det fortsatt.

Les også

Et varslet taktskifte

Forberedt på reaksjoner. Ja det er sant. Men det er vel egentlig ikke noe å bry seg om. De er jo en utdøende rase.

Det ramses opp aviser som går over til tre dagers utgivelse, Østlendingen, Glåmdalen, Oppland Arbeiderblad og Gudbrandsdølen. Jøss, pussig. De er jo eid alle sammen av – ja – nettopp Amedia. Og hang around Hamar Arbeiderblad følger jo selvsagt i samme spor.

Redaktøren legger vekt på at det vil bli tatt flere grep for å fortsette å levere sterkt på samfunnsoppdraget. Og på alle plattformer. Bakteppet for avgjørelsen er endrede leservaner og langt dyrere produksjons- og distribusjonskostnader.

Leservaner hopper jeg over. Men plutselig høyere kostnader på trykk og distribusjon er jo litt å møte seg sjøl i døra. Her bør jo økonomiansvarlig stå til ansvar for villedende innspill ved nedleggelse av nedbetalt trykkpresse og egne produksjonslokaler og oppsigelse av egne ansatte. Noe som ikke helt tåler dagens lys. Og hva forsto styret i bedriften?

Statistikk fra SSB kan tolkes som man vil.

Det er tydelig at redaktøren satser på de under femti, eller styring fra Amedia. Så kommer man til at man skal satse med på nett. Det blir feil å kalle Amedias hop av aviser for redaktørstyrte medier. Jo – på en måte – sentralt i Amedia med en ansvarlig i hver avis. Eierskapet ligger hos Amedia.

Podkast skal det satses på. Jaja. Sikkert interessant. Ser jo søpla som blir presentert bl.a. i TVNORGE.

Så fikk vi som abonnenter tilgang på en haug digitale aviser med et kronetillegg i abonnementsprisen. Da sa vi i huset hos oss: hva i all verden skal vi med det? Vi sto over.

Så til slutt: Alle Amedias aviser som skal utveksle stoff og samarbeide. Resultat – bare vent om en stund – rasjonalisering og oppsigelser av journalister. Har mye erfaring fra avisdrift gjennom 40 år. Pensjonist i mange år.

Men holder meg fortsatt orientert og oppdatert.