Derfor er fraværsgrensen viktig. Å lære seg å stå opp, møte opp og delta er lavterskel for å ruste elevene til arbeidslivet og voksentilværelsen.

På barneskolen hadde jeg ingen foreldre som vekket leselysten min, og jeg manglet rollemodeller som pushet meg til å gjøre mitt beste.

Jeg opplevde skolen som demotiverende og vanskelig. Summen av dette gjorde at jeg ikke møtte opp på videregående skole, og fraværet var for høyt til jeg kunne oppnå karakterer.

Det var da jeg først måtte ta opp fag at jeg innså viktigheten av å komme meg til klassen. Jeg må derfor takke tidligere kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen for at jeg fullførte videregående skole. Og det med 5,2 i snitt.

Å ta personlig ansvar handler i stor grad om å anerkjenne sitt ståsted, ta ansvar over sine valg, og gjøre sitt beste for å bli et bedre menneske. Jeg tror at ansvar gjør oss til bedre mennesker.

Fraværsgrensen har bidratt til å redusere fraværet i videregående med 27 prosent, samtidig som stadig flere elever fullfører studieløpet. Bare i Innlandet gjennomførte over 91 % elever videregående skole, noe som er 10 prosentpoeng mer enn før fraværsgrensen ble innført. Vi ser også at stadig flere oppnår bedre karakterer.

På en annen side vet vi at karakterer ikke nødvendigvis sier noe om hvordan våre elever har det, psykisk og fysisk. Derfor har Innlandet Høyre programfestet det å styrke skolehelsetjenesten og gi elevene rask fysisk og psykisk behandlingstilbud.

Også er det slik at lærlinger ikke har rett på skolehelsetjenester, noe som kan føre til at flere ungdommer ikke får nødvendig helsetjenester og dropper ut av læretiden.

Derfor har Høyre programfestet at lærlinger skal ha rett på de samme tilbudene som de hadde før de gikk ut i lærebedriften.

Fraværsgrensen gir lærere verktøyene til å ha en bekymringssamtale med elever som har høyt udokumentert fravær. Jeg er derfor bekymret for konsekvensene av Arbeiderpartiets landsmøte, da de går inn for å vrake fraværsgrensen.

For arbeidslivet kommer ikke med 10 % fraværsgrense. Arbeidslivet kommer med den brutale sannhet om at høyt udokumentert fravær fører til oppsigelse.

Vi må ruste våre unge til å mestre voksen- og arbeidslivet. Det gjør vi ved å ansvarliggjøre dem for sine handlinger, eller ikke-handlinger, som for eksempel mangel på dokumentert fravær.

Å stå opp, møte opp og delta burde være en selvsagt ting å lære seg – og vi ser jo at det virker!