Mjøsa er en regulert innsjø med en vannstand som svinger pluss/minus fem meter. Dette setter urealistiske krav til kaianlegg, universell utforming og dybde ved kaianleggene.

Vårflommen kommer hvert år. Drivved og annet rusk som følger med flomvannet gjør innsjøen uforutsigbar og krevende å ferdes på, selv ved lav hastighet.

Med varierende vannstand, drivveden og andre naturkrefter som spiller inn vil en el-ferge bli litt som å bygge et hus på sand – det vil garantert skape problemer og koste mer enn det smaker.

Sist, men ikke minst, er det den elektriske elefanten i rommet – kraftbehovet. En el-ferge som krysser Mjøsa vil kreve betydelig mengder strøm, og dette vil ikke bare utfordre vår allerede anstrengte strøminfrastruktur, men det vil legge beslag på andre prosjekter.

Vi har andre viktige investeringer som trenger midler – helse, skole, og veier. Å kaste penger etter et prosjekt som vil bli et energisluk er rett og slett uansvarlig.

Halve året er det vinter i Norge, og Mjøsa blir islagt. Hva skjer med el-fergen da? Skal vi ha en isbryter på Mjøsa? Nei takk, bruk penger på skole, vei, trafikksikkerhet og arbeidsplasser takk.