Som mange kjenner til skal det bygges trafostasjon på Jessnes, som skal betjene jernbanen med strøm i tiden fremover.

Dette er besluttet for lenge siden og sånn sett et tilbakelagt kapittel. De er nå i gang med grunnarbeidet.

Jeg er en av noen berørte grunneiere i saken siden adkomstvegen ligger på et areal som Bane Nor har kjøpt av oss, mens selve trafostasjonen skal ligge på min nabos eiendom.

Så til massen som graves ut.

Jeg har søkt og fått godkjent nydyrking på begge sider av adkomstvegen, men på ene siden av vegen gjør terrenget et søkk som fint kunne fylles opp slik at det blir en flatere åker.

Tidlig etter vedtaket om at trafostasjonen skulle bygges tok jeg kontakt med Bane Nor og sa at massen som skulle graves ut kunne fylles på nybrottet ved vegen.

Det ville bli en vinn-vinn-situasjon siden jeg får flatere åker, og det blir vesentlig mindre massetransport for Bane Nor. I tillegg kommer miljøgevinsten.

Bane Nors svar til meg var at de mente det skulle bli massebalanse i prosjektet og at det derfor ikke skulle kjøres bort masse i særlig grad. Dette fremsto rart siden vi tidligere hadde fått beskjed om at det skulle graves ned mange meter.

Det viste seg at i prosjektbeskrivelsen ligger det et vilkår om at all masse som kjøres ut av prosjektet skal leveres til et offentlig godkjent massemottak.

Det betyr i praksis at jeg måtte søke om å bli et godkjent massemottak for å ta imot masse fra meg selv og min nabo. Dette gjorde at søknadsprosessen ble veldig omfattende og måtte via Statsforvalteren for behandling, pluss saksbehandlingsgebyrer.

Jeg sier til Bane Nor at denne søknadsprosessen kan dere ta dere av siden de får fordelen av kortere transport per lass, ca 50 meter i stedet for cirka 10 km, som er avstanden til nærmeste godkjente massemottak.

De hadde imidlertid ikke noen historikk med å søke om slike ting, så det måtte eventuelt jeg gjøre selv.

Men dere har vel vektet miljø i prosjektet deres spør jeg, da det umulig kan forsvares at hvert lass med masse skal transporteres 200 ganger så langt?

Bane Nor står på sitt, men sier at de kan gjøre et forsøk på å utvide anleggsområdet sitt i ettertid siden de kan disponere massen fritt innenfor anleggsområdet.

Det gikk naturligvis som det måtte gå, siden slike snarveier ikke lar seg gjennomføre.

Sluttresultatet har alle som bor på Jessnes nå fått med seg, tror jeg. Det har blitt kjørt store mengder lastebiler med hengere i skytteltrafikk sammenhengende siden i sommer.

Jeg har ikke tall på antall turer, men det er helt sikkert flere tusen. Flere tusen unødvendige lange turer som har ført til farligere skoleveger og økt belasting for miljøet.