Vedtaket om ny skolestruktur ser ut til å leve videre i kommunens økonomi og handlingsplan for de neste 4 årene. Vi mener det må gjøres en grundigere jobb for å utrede mulighetene også for Storhamar og Solvang, her er noen grunner til det.

Storhamar skal legges ned «og vi pusser opp Prestrud til å ta imot 150 elever fra Storhamar, for 95 mill.»

Dette er noe av grunnlaget for at politikerne besluttet å legge ned Storhamar, det virket sikkert rimelig og fornuftig og det så ut som om kommunen sparte masse penger på avvikling når det bare var å investere litt i Prestrud og samtidig fylle opp kapasitet på Greveløkka.

At man har bommet så kraftig som med nesten 220 millioner får følgefeil for hele regnestykket og derfor må alt vurderes på nytt.

Fristende å si «we told you so..», men nei, sånt driver vi ikke med, det faller ikke naturlig for noen av oss.

Ny skolestruktur forutsetter at «Greveløkka skal beholdes som den er».

Det fremgår av prosjekteringen at Greveløkka ble bygget for 392 elever, men at kapasiteten ved tilstandsrapporten i 2019 ble angitt til 330 elever. Det stilles derfor spørsmål ved kommunens grunnlag for å øke den teoretiske kapasiteten til 400 i utredningen, samt ytterligere til 407 den siste tiden.

Samtidig omtale den kapasiteten som reell kapasitet, at det faktisk kan gå 407 elever der. Da opererer Hamar, som eneste kommune i landet, med en oppfyllingsgrad på 100 prosent.

«Sviktende elevtall på Hamar Vest»:

Det vises til at det i vedtatt skolestruktur legges opp til en kapasitet på 1.030 elever på Hamar vest, fordelt med 630 på Prestrud skole og 400 på Greveløkka skole. Med en oppfyllingsgrad på 90 prosent (normalen, noen bruker også 80 prosent fordi det er kommuner i vekst….) har denne vedtatte skolestrukturen en reell kapasitet til 927 elever.

Dette er 10 færre elever enn det er i kretsen i skoleåret 2022/2023. Det vil si at foreslått alternativ beregner en underkapasitet.

I kunnskapsgrunnlaget fremgår det at det er relativt store avvik mellom fødselstallene i kommunen og elevtallene ved skolene. Dette avviket ble beregnet til 16 prosent av Østlandsforskning i 2016 og til 17 prosent i kommunens egne utregninger, og viser at netto innflytting har stor betydning for elevtallet i barneskolene.

Vi har derfor påpekt at det er viktig å ta hensyn til både netto innflytting og den store graden av intern flytting i kommunen ved beregning av kapasitet.

Det er derfor kjent at dagens elevtall og beregninger basert på dagens innbyggertall ikke gir et reelt grunnlag for å vurdere fremtidig kapasitetsbehov. Dette er en vesentlig mangel ved rapporten at disse tallene legges til grunn for behovsvurdering av kapasitet.

Konsekvensen av at det ikke er lagt til grunn reelle anslag for fremtidige elevtall, er at kommunestyret har fatter sin beslutning på sviktende grunnlag. Det foreligger en åpenbar risiko for at Hamar-skolen underdimensjoneres for sentrum Hamar vest, og at behovet for utbygging av skoler vil oppstå innen kort tid.

Kostnadskalkylene som er fremlagt er også beheftet med vesentlige feil, og alternativet som beholder Storhamar og gir flere elevplasser må utredes av kommunedirektøren

I realiteten, slik vi kjenner tallene, kan du bygge ny skole på Storhamar til 360 elever til ca. samme sum som ombyggingen av Prestrud for å ta imot 150 elever. (68 000,- pr. kvm * 13 kvm per elev * antall elever)

SUMMEN av dette gjør at vi krever en mulighetsstudie for Hamar sentrum, at vedtaket om nedleggelse av Storhamar og Solvang gjøres om inntil man har tatt høyde for alle kostnader (inkl. trafikk, miljø og barnets beste.)