Hvordan fylkeskommunens administrasjon skal vurdere hvor og hva slags videregående skoler vi skal ha, ble bestemt i hovedutvalget for utdanning sist uke. Det skal telles, telles og telles.

Det skal vurderes hvordan en kan legge til rette for at flere elever kan bo borte og det skal legges til rette for mer fjernundervisning.

Rødt vil at Innlandet sin skolestruktur og faginnhold skal vurderes ut fra:

  1. Alle skal ha et gratis, godt og likeverdig skoletilbud.
  2. Utdanningen må ivareta den enkeltes mulighet til å utvikle egne evner og interesser, samtidig som behovene i samfunnet ivaretas.
  3. Vi er for nærskoleprinsippet med en desentralisert skolestruktur, hvor så mange som mulig kan ta videregående skole uten å måtte flytte hjemmefra.
  4. Tilbudsstrukturen for videregående skole er, som andre offentlige tjenester, et viktig element i hvordan Innlandet fylke tilrettelegger for bosetting og utvikling av distriktsarbeidsplasser.

Det elevene får med seg fra videregående skole kan måles på mange vis, en kan se på det sosiale og det faglige knyttet til videre studier og jobbmuligheter.

Skolene i Innlandet gjør det godt, og mange av de mindre skolene bidrar til å høyne gjennomsnittet. Så langt vi kan se er det ikke grunnlag for å si at større skoler gir bedre kvalitet, kanskje heller tvert imot.

I Innlandet er det store avstander, allerede i dag er det mange som må flytte hjemmefra for ta den utdanningen de ønsker. For å få til dette er de avhengige av sponsing fra foreldre eller de må jobbe utenom skoletiden.

Rødt mener det er urettferdig at elever nede i 15-årsalderen må ta standpunkt til om de har råd til å ta den videregående utdanningen de ønsker, eller om de overhode har råd til å ta videregående utdanning.

Vi vet at borteboerstipendet er 6400 kr. pr. mnd. og dekker under halvparten av de reelle kostnadene. En skolestruktur som legger til grunn at flere må bo borte vil forsterke den sosioøkonomiske forskjellen mellom familier og er derfor ikke et godt alternativ.

Videregående skoler i Innlandet er med på å skaffe gode og viktige arbeidsplasser. Der hvor disse arbeidsplassene er blitt borte vet vi at familier velger å flytte ut, noe som bidrar negativt til målet om bosetting og arbeidsplasser i hele fylket.

Vi tror at jo lenger du bor borte fra hjemstedet ditt i forbindelse med skolegang/studier jo mindre er sjansen for at du flytter hjem og bidrar inn mot lokale arbeidsplasser, det være seg i det offentlige eller private.

Forhåpentligvis vil høringsdokumentet gi svar på noen av disse problemstillingene. Det blir viktig å vurdere helheten av hva en ny skolestruktur betyr, ikke bare se på kroner og ører.

Vi er trygge på at engasjementet vil bli stort og håper alle partier vil legge vekt på de lokale meningene. Spørsmålet om fremtidig skolestruktur er alt for viktig til at det kan konkluderes på ved hjelp av en kalkulator.