Alle de som nå er på jobb i reiselivet skaper verdier. De skaper skatteinntekter til kommunen de bor i og de skaper mulighet for vekst og utvikling.

Slår vi sammen reiselivsnæringen med fritidsboligsektoren er dette Lillehammer og Gudbrandsdalens største verdiskaper og en avgjørende driver for positiv samfunnsutvikling i by og bygd.

Så spørs det da, om våre folkevalgte og de kunnskapsrike fagfolkene i forvaltningen, evner å se mulighetene eller om mulighetene overskygges av utfordringer?

Og tilsvarende, om de kommersielle aktørene evner å samarbeide og bli sterkere sammen for å utnytte veksten som vi vet kommer.

Skal vi nå bærekraftsmålene må alle som arbeider direkte eller indirekte med reiseliv samarbeide på tvers for å videreutvikle våre destinasjoner, produktene vi tilbyr og forretningsmodellene som ligger bak.

Som reiselivssjef i Visit Lillehammer og styreleder i NHO Innlandet Reiseliv har vi tro på at vi skaper mer sammen enn hver for oss.

Arbeidet som Visit Mjøsa, Visit Lillehammer og Nasjonalparkriket Reiseliv gjør for å slå sammen tre destinasjonsselskap til ett, skaper mer slagkraft og større mulighet til å utvikle reiselivsregionen.

Den nyetablerte rekreasjonsklynga er et annet positivt eksempel der samarbeid på tvers kommer til å bidra til helhetlig destinasjonsutvikling.

Dette ved å videreutvikle de destinasjonene vi har fremfor å bygge nye. Klynga er sammen med Visit Lillehammer og NHO Reiseliv samstemt om at utviklingen skal ivareta både turister, fastboende og naturen vi har rundt oss.

Under Summit Kvitfjell hadde vi «Reiseliv som drivkraft for vekst» som tema. Regjeringen har klokelig nok valgt ut reiselivet som Norges femte eksportnæring, der prognosene viser en potensiell markedsvekst fra utlandet på 3-5% per år i Norge.

Men konkurransen er hard både fra andre destinasjoner i Norge og fra internasjonale destinasjoner. I Norge har Nord-Norge og Fjord-Norge så langt vært vinneren.

Konkurransen ligger altså ikke mellom Hamar og Lillehammer eller Budor og Bjorli. Eksporten fra utenlandske turister til Norge vil iflg. Menon vokse med rundt 50 % fra 2019 til 2030 - til ca. 66 milliarder kroner i 2030.

Det er dette mulighetsrommet vi skal gripe sammen!

Og husk nå på at alle de som nå jobber på høygir for å varte opp norske påsketurister og at alle de sengene som nå fylles av nordmenn gir muligheter for vekst og verdiskaping, og at mulighetene blir enda større når vi lykkes med å sysselsette enda flere og fylle de samme sengene med både norske og utenlandske turister gjennom hele året.

Mulighetene er løsningen. Utfordringene er til for å løses. Verktøykassa, enten vi skal få folk til å besøke oss, bosette seg eller etablere seg her er lik. God reiselivsutvikling er god stedsutvikling – og omvendt.