Takk til HA for en viktig leder om klimapolitikken!

Det begynner å sive inn: Klimaendringene er dramatiske, og disse dagers ekstremvær taler sitt tydelige språk. Så hva gjør vi i en kommune som Hamar?

Les også

Dette må alle utfordres på

Hamar kommune har sitt egen klimabudsjett som oppdateres, og i kommunedirektørens forslag til Handlings- og økonomiplan for 2023-2026 er det foreslått en rekke tiltak.

Disse er på langt nær tilstrekkelige for å nå målet om 55 % utslippsreduksjon i 2030, og mange tiltak er ikke ikke tallfesta med hensyn til utslippsreduksjon. Skal vi nå målet må vi redusere utslippene med 71 000 tonn CO2-ekvivalenter. Siden 2019 har reduksjonen vært ubetydelig, og det er et stort gap mellom effekten av tiltak og målsetting.

Kommunen er allerede i gang med gode klimatiltak. Vi vil at tiltakene tallfestes i forhold til klimaeffekt, for å få et bedre redskap i forhold til måloppnåelse.

Kirsti Hougen, 1.kandidat Rødt Hamar

En ting er klart, her må det sterkere lut til! Det må vi politikere ta inn over oss.

Energiforsyningen utgjør hele 45% av kommunens samlede utslipp, og det er her en må sette inn støtet. Eidsiva Bioenergi arbeider med å få til et karbonfangstanlegg på Trehjørningen som vil redusere mer enn 80 prosent av CO2-utslippene fra forbrenningsprosessen, tilsvarende det årlige utslippet til 10.000 - 15.000 fossilbilder.

Rødt vil satse på karbonfangst og lagring. Det bør skje på Melkøya, det bør skje på Klementsrud i Oslo og det bør skje på Trehørningen.

Derfor må eierne i Eidsiva Bioenergi, bl.a. Hamar kommune, arbeide for at dette blir realisert så fort som mulig. Eidsiva går med rekordutbytte, og bør ha mulighet til å finansiere dette.

Men vi trenger også støtte fra sentralt hold. Rødt et parti med en tydelig miljøpolitikk i kommunene, på fylkesplan og sentralt.

Det er uheldig, også knyttet til disse spørsmålene,at Hamar styres av en by -og bygdeliste som mangler et slikt nettverk

En annen stor utslippsfaktor i kommunen vår er vegtrafikken, og her vil Rødt satse på mer kollektivtrafikk for å redusere klimautslippene.

Det må gå flere busser og billettprisene må ned. Dette er også et viktig tiltak i kampen mot økte forskjeller. Vi må slutte og bygge motorveger, vedlikeholde de vegene vi har, spesielt fylkesvegene, og satse på kollektivtransport.

Rødt har foreslått, og ønsker fortsatt, at kommunen i samarbeid med Innlandstrafikk skal arbeide for å øke bussbruken i kommunen, og vi vil være med på et spleiselag for å senke billettprisene.
Dette står vi foreløpig alene om i kommunestyret.

Kommunen er allerede i gang med gode klimatiltak. Vi vil at tiltakene tallfestes i forhold til klimaeffekt, for å få et bedre redskap i forhold til måloppnåelse.

Vi må ha mer energisparing, strengere miljøkrav ved byggeprosjekt, ta vare på eksisterende bygningsmasse fremfor å bygge nytt, innføre strengere miljøkrav ved anskaffelser, installere mer solenergi på tak og vegger og øke støtte til ENØK-tiltak, bevare naturområder, færre biler - flere sykler. Lista er lang og vi kan alle bidra.

Rødt Hamar tar opp hansken som Hans og andre ekstremvær byr oss. Klimaendringene er en realitet allerede, men vi kan ikke gi opp. Derfor vil Rødt ha sterkere klimatiltak NÅ.