I desember 2015 overleverte daværende jernbanedirektør Elisabeth Enger en rapport om ikke-elektrifiserte jernbanestrekninger til daværende samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen (FrP).

Denne rapporten prioriterte som et strakstiltak å iverksette planlegging av elektrifisering av Røros- og Solørbanen. Dette var like før Enger gikk av som jernbanedirektør – og det var like før Jernbaneverket ble nedlagt og erstattet av det vi i dag kjenner som Bane Nor.

Det må være lov å håpe at andre politikere og partier ser at snarlig elektrifisering er løsningen for å opprettholde en best mulig beredskap – samtidig som man også når andre viktige målsettinger innenfor transportsektoren!

Arnfinn Nergård, 2. kandidat Os Senterparti, tidl. leder Jernbaneforum Røros- og Solørbanen

Hadde FrP-statsråden fulgt opp denne rapporten, kunne vi i dag ha hatt en elektrifisert Røros- og Solørbane.

Da hadde vi til tross for en ødelagt jernbanebru i Ringebu fortsatt hatt en godt fungerende banestrekning mellom Oslo og Trondheim som kunne ha håndtert både gods- og persontransport på en langt bedre måte enn vi kan i dagens krisesituasjon.

Jeg finner grunn til å minne om dette etter å ha hørt FrP-representant Tor Andre Johnsen i Innlandsnytt på NRK – som svar på kollapset jernbanebru i Ringebu - etterlyse innkjøp av flere tog til Rørosbanen.

Hadde Rørosbanen hatt kjøreledning, kunne de togene som nå står mer eller mindre stille på Dovrebanen blitt brukt på Rørosbanen. I dagens situasjon er ikke det mulig. Det er også grunn til å minne andre om at hydrogendrift på Rørosbanen ikke hadde vært til hjelp i denne situasjonen.

Den nevnte rapporten fra Jernbaneverket kom etter mange års påtrykk fra Jernbaneforum Røros- og Solørbanen. Blant mange gode argumenter for elektrifisering pekte forumet stadig på viktigheten av den beredskapen som ligger i å kunne bruke samme togmateriell på begge banestrekninger – OG at klimaendringer kunne bidra til hyppigere og større skader på infrastrukturen.

Dagens situasjon med stengt bane vil helt sikkert ikke bli den siste.

Da det første bimodale direktetoget til Oslo gikk på Rørosbanen, uttalte Tor Andre Johnsen at det nå ikke var nødvendig med elektrifisering av Rørosbanen. Undertegnede har lenge ment at elektrifisering med kjøreledning har vært løsningen – og mener fortsatt det.

Om man ikke har sett det før, vil dagens situasjon med stengt Dovrebane klart synliggjøre hvor god beredskap det er å ha samme elektriske driftsform på de nevnte banestrekninger – og hele jernbanenettet i Norge. Gudbrandsdalen er en trangere dal enn Østerdalen, og dermed mer utsatt for skader som følge av klimaendringer og tilhørende ekstremvær.

Det er å håpe at Bane Nor kan reversere sine innspill til Nasjonal transportplan fra ingen tiltak på Rørosbanen - til elektrifisering så snart som mulig. Både som beredskapstiltak og klimatiltak er dette nødvendig!

Tor Andre Johnsen mener at det fortsatt skal være fossil drift på Rørosbanen. Det må være lov å håpe at andre politikere og partier ser at snarlig elektrifisering er løsningen for å opprettholde en best mulig beredskap – samtidig som man også når andre viktige målsettinger innenfor transportsektoren!