Gjennom mange tilfeller av togstans på Dovrebanen har nettopp Rørosbanen vist sin berettigelse som alternativ. Aktuelt er «HANS» sin ramponering av Randklev bru i Ringebu i 2023 og dermed avstengt Dovrebanen for godstrafikk.

Les også

Nye tog på Rørosbanen

Det betydde at så godt som all persontrafikk vart innstilt på Rørosbanen. I stedet har det blitt svært mange tunge godstog som har fått bruke banelegemet og ikke minst banetraseen fra 1877. Sånn har Norge klart å holde forsyningslinjene nord-sør.

Det kan neppe herske tvil om at Rørosbanen har behov for en kraftig opprustning etter godstogperioden. Det er derfor på tide å gjøre det samtidig med elektrifisering og utbygging av krysningsspor.

I nær framtid må godstransporten ut i Europa gå via Røros- og Solørbanen og videre på Kongsvingerbanen til Sverige.

At statssekretæren i den situasjonen velger å ikke ta inn over seg stortingsvedtaket om nye persontogsett på banestrekningen er kritikkverdig. Det inngår som en fortsettelse av departementets langvarige unnlatelsessynder.

Dersom det legges til litt kreativitet så kan det sikkert være mulig å leie togsett, evt velge andre leverandører.

Det sies at tømmertransport med tog fra Auma til Tofte gikk raskere i 1963 enn i 2010! Samferdselsdepartementet har til gode å vise og dokumentere at Rørosbanen har en sentral plass i samferdselen nord-sør.