Situasjonen for billedkunst i Innlandet har knapt nok vært bedre enn i dag takket være disse to vitale institusjonene og etableringen av mange nye, idealistiske kunstinstitusjoner.

Oppland har fått en solid tilvekst av hardtarbeidende, dyktige unge kunstnere.

Våre to kunstsentre har i dag større kompetanse, større utadrettet virksomhet og generelt større vitalitet enn noen gang tidligere.

Kunstbankens omfattende samarbeid med Polen de siste årene, der de har presentert innlandskunstnere på en stor internasjonal kunstscene og deres performancefestival har utvidet sitt repertoar ved å sende norske performancekunstnere ut til internasjonale festivaler/prosjekter, blir lagt merke til.

Kunstbankens flotte bygning med mange ulike utstillingsrom, er et ettertraktet utstillingssted for samtidskunstnere.

I Oplandia er B*stard Bokhandel etablert etter et imponerende, langsiktig strategisk arbeid. Bokfestivalen er blitt et nasjonalt samlingssted for Kunstbokutgivelser – bokkunstnere, og en naturlig del av Norsk Litteraturfestival.

B*stard Bokhandel viser seg å bli et viktig bindeledd mellom Innlandskunst - norsk kunst og omverdenen. De sender allerede en betydelig mengde bøker ut til alle verdens hjørner og sentrale kunstarenaer.

Både Kunstbanken og Oplandia har de seineste årene klart å etablere seg som viktige nasjonale visningssteder – de får anmeldelser i riksdekkende media og tas med i årsoppsummeringer for de viktigste kunsthendelsene i året som gikk.

Vi ser flere unge og nyetablerte kunstnere flytte ut til oss i distriktene, vi har økning i begge grunnorganisasjonene NKI og BKI med medlemmer som er engasjerte i våre foreninger.

Kunstinstitusjonene er vitale møteplasser og viktige bindeledd for våre medlemmer, samt essensielle for våre foreninger.

Østlandsutstillingen, den største landsdelsutstillingen i Norge og den nest største juryerte etter Høstutstillingen har et godt samarbeid med innlandets kunst institusjoner.

Disse erfaringene viser entydig til kunstsentrene i Innlandet som sentrale arenaer for samtidskunst i Norge – de må få utvidet sine budsjetter for å gjennomføre sine ambisiøse mål om å etablere seg som viktige aktører – ikke bare på den norske kunstscene, men også internasjonalt.

I «Kulturstrategi for Innlandet» med overskrift «Eventyrlige muligheter» står det bl.a.: «Et strategisk kulturdokument vil framheve kulturfeltets egenverdi og den betydning kultur har for utviklingen av samfunnet i Innlandet».
- «Et kulturliv med bredde og mangfold skapes i samspillet mellom kulturinstitusjoner, kunstnere, arrangement, frivillig arbeid, utdanningsmiljø og forvaltning. Innlandet fylkeskommune ønsker å bygge opp under nasjonale kulturpolitiske mål, der mangfold, skaperkraft og kreativitet verdsettes høyt».
- «Å gi alle barn og unge mulighet for gode opplevelser og utvikling gjennom deltagelse i kunst- og kulturliv er viktig for å stimulere til mestring, skaperglede, inkludering og tilhørighet. Det er derfor viktig med tilgang til verdifulle møteplasser som øker deltagelse og utviklingsmuligheter innen kunst- og kulturfeltet».
- «fylkeskommunens mål er at strategien skal mobilisere aktører i hele Innlandet til felles innsats og samarbeid for utvikling og nyskaping, der ambisjonen er å løfte Innlandet som kulturfeltet».

Dette rimer svært dårlig med å foreslå store kutt i budsjettene til sentrale kunst og kulturinstitusjoner! VI FORESLÅR HELLER DET MOTSATTE!!!

Kunsten i Innlandet er i blomstring og kunstsentrene er helt sentrale for at dette skjer!
Å kvele dem med budsjettkutt ville blitt et tragisk tilbakeslag for hele Innlandets kunstscene.

Ta konsekvensen av at våre to kunstsentre er viktigere og mer vitale enn noen gang og gi dem en solid økning i budsjettene!