Den 7. februar i år var det sak om varsel av oppstart av reguleringsplan i utvalget for samferdsel. Reguleringsplanen i Moelv skulle starte opp i desember 23.

Ganske raskt så en minst 3 problematiske forhold. Ett er rekkefølgen av det som skal planlegges og igangsettes. For eksempel – en ny atkomst fra E6 er ikke planlagt eller finansiert.

Det ble nevnt 1 kilometer i gangavstand til sykehus. For langt! Skyttelbusser og utlånssykler skulle løse dette. Reisemiddelvalg påvirkes igjen av parkeringskapasitet, avstand til parkeringsplasser, og pris på parkering.

Den totale parkeringskapasiteten til sykehuset skulle samtidig begrenses. Sykkel og gange skulle være et prioritert transportvalg. Det er da en stusser og tenker at det er syke, gamle og uføre dette skal være til for? Eller skal det bare være friske ansatte i dette huset?

Sykkelparkering skulle komme mot selve sykehuset. Andre virkemidler – bompenger eller vegprising er et virkemiddel som nevnes. Demografien nevnes selvfølgelig ikke.

Det eksisterer ikke en ny atkomst fra nord – og jernbanen må i tillegg krysses. Hvor skal f.eks. bussen kjøre her? Det er allerede veldig belastet i dag. Det er rekkefølgen av ting, som utrolig nok ikke synes å være på plass.

En hadde trodd dette med arealplanlegging og planlegging av samferdsel var på plass først. Og i alle fall med pengebruken som har gått med.

Hva med varetransport som NLF ved Guttorm Tysnes ville påpekt – det er ikke nevnt noe sted, det skal skje utenom pasienttrafikken. Det er også en skole i området. Kan helseforetaket se på pasientreiser selv?

Og nullutslippet – hvordan er konsekvensberegningene her siden det er veldig mange flere som må kjøre bil? Det er ikke kapasitet i knutepunktet. Det skal reguleres for parkering og utvidelse, og dette må konsekvensvurderes og beskrives.

Det er antatt at 85 prosent av reisene vil foregå med bil. Det er en betydelig trafikkvekst i forhold til dagens situasjon fra 8,4 til 36 millioner kjøretøykilometer.

0-vekstmålet er sentralt, men her kan en ikke møte veksten uten betydelige investeringer. Klimagassutslipp, kødannelse, plassbehov, parkering etc.

I samferdselsutvalgsmøtet ble det kommentert rundt tilrettelegging for buss – at det gjaldt mellom Mjøsbyene, lokalt i Moelv og i knutepunktet Mjøsbyen.

Holdeplassbehov skulle ses i forhold til planer for utvikling av Moelv stasjon. Det skulle vurderes om det var behov for økt kapasitet på innfartsparkering i knutepunktene i Mjøsbyen.

Vurderes? Problemstillingen som ble løftet fram var hva som måtte til for å øke frekvensene på regionbusser mellom Mjøsbyene. Hvordan kunne buss og tog utfylle hverandre (der).

Men da tok jeg virkelig ordet og spurte; Hvordan skal et sykt menneske f eks boende i Tyskeberget i Åsnes komme seg til Mjøssykehuset? Det er svært få bussavganger, det er ikke persontrafikk på tog.

Det høres ut som dette sykehuset er for Mjøsbyene i benevningen. Det er langt unna «smarte reiseavstander» og mobilitetsplanlegging fra Grue og nordover.

Nei, her er det virkelig behov for samordning av statlige og regionale aktører. Hvem skal ta ansvar for infrastrukturen? Hvem koordinerer så mange aktører?

Det gjelder infoutveksling, sykehuset, Statsforvalter, Statens vegvesen, Nye Veier og jernbane. Sykehuset Innlandet må løse dette, vi skal følge med og peke på dette framover.

Her er det muligheter å komme med haugevis av innsigelser, og de bør komme og vise at det er viktig å sette hatten på et riktig hode. Sykehuset må faktisk selv svare ut dette.