NAV-kontorene eies og drives av kommune og stat i et likeverdig partnerskap. Og NAV er en viktig aktør med oppgaver som handler om å hjelpe folk med å finne en jobb, gi økonomisk trygghet og bidra til inkludering i samfunnet.

I denne kronikken vil vi rette fokus mot potensialet til å få til et bedre samarbeid mellom NAV i den enkelte kommune, kommuneledelsen og politikerne. Vi vil se på utfordringer, muligheter og roller.

Utfordringer og muligheter:

Inkludering av sårbare grupper: NAV har et spesielt ansvar for å hjelpe sårbare grupper, enten det er personer med nedsatt funksjonsevne, ungdom i utenforskap, flyktninger og innvandrere eller langtidsledige. Hamar har for mange unge utenfor skole og arbeid.

I vår kommune er drøyt 740 unge i aldersgruppen 20-29 år verken i utdanning eller på jobb. Det utgjør drøyt 18 prosent av denne aldersgruppa. Med opplæring og oppvekst i Hamar kommune i front, har NAV og ulike aktører innen helsesektoren i høst startet med ny metodikk etter inspirasjon fra Tromsø.

Det handler om at flere aktører jobber tett sammen for å følge opp utsatte ungdommer. Målet er å redusere ungdomskriminalitet, øke skolenærvær og deltakelse i positive aktiviteter. Denne modellen er som hånd i hanske til NAVs ungdomsgaranti.

Tidlig innsats og tettere oppfølging er viktig overfor alle målgrupper. Ved å bidra med bedre innbyggertjenester ser vi at vi klarer å redusere utgifter til sosialhjelp. Det er et foreløpig hovedfunn etter et fireårig program med satsning for å utvikle sosiale tjenester i Hamar. 300 innbyggere i Hamar har fått oppfølging og avklaring i løpet av programmet.

Antallet som har sosialhjelp som hovedinntekt er også redusert kraftig i denne perioden. Dette er viktig, både for den enkelte person og dennes levekår og deltakelse i samfunnslivet, men også for kommunens utgifter.

Her ønsker vi å peke på at et godt samarbeid med mange arbeidsgivere har vært et viktig bidrag for at flere har kommet ut i jobb. Men vi trenger flere bedrifter og virksomheter som kan være med på å gi folk en sjanse. Det kan bli en vinn-vinn-situasjon for begge parter i disse dager, da svært mange virksomheter har utfordringer med å rekruttere arbeidskraft.

Politikernes rolle i kommunene er avgjørende for å sikre at NAV og de øvrige delene av kommunene samarbeider effektivt.

Dette inkluderer:

  1. Økonomisk prioritering: Politikerne må prioritere nødvendige midler til å styrke kommunens evne til å gi gode arbeids- og velferdstjenester til innbyggerne.
  2. Politisk lederskap: Politikerne må forvente at det settes klare mål og prioriteringer for arbeids- og velferdsnivået i sine regioner.
  3. Overvåking og tilsyn: Politikerne må følge opp at NAV og øvrige deler av kommunen utfører sine oppgaver etter innbyggernes behov.

Avslutningsvis vil vi understreke behovet for et godt og tillitsbasert samarbeid mellom NAV i Innlandet, vårt felles NAV-kontor, kommunene og politikerne. Dette er viktig for å sikre velferd og inkludering i samfunnet. Kommunene har en unik rolle i å tilpasse NAV-tjenestene til lokale forhold, og politikerne må støtte dette samarbeidet med ressurser og politisk lederskap.

Sammen kan vi adressere arbeidsmarkedets utfordringer og skape muligheter for alle innbyggere i hver bo- og arbeidsregion.