Formålet med endringen er at det skal gi et styrket incentiv å jobbe lengre for aldersgruppen født 1954-62, og som nå er i ferd med å nå vanlig pensjonsalder.

Proposisjonen underslår eller unnlater å behandle det faktum at alle vi som er i aldersgruppen født 1944-53, og som har valgt å jobbe utover 67 år, HAR TAPT sluttpensjon i gjennomsnitt 20.000 pr år vi har jobbet lenger.

Sjøl sitter jeg igjen med praktisk talt 0 i offentlig tjenestepensjon fra KLP oppå folketrygda, i stedet for 100.000, etter å ha vært i arbeid til 72 år og 3 mnd. Opptil 20.000 offentlig tjenestepensjonister har hatt større eller mindre tap av samme grunn, men varierende med inntekt og sluttår.

I lov om Statens Pensjonskasse heter det at vi skal være sikret 66 prosent av pensjonsgrunnlaget ved avgang, og at folketrygd og tjenestepensjon skal samordnes slik at vi til sammen minst oppnår disse 66 prosent. Om beregningsreglene ikke gir dette, skal det gis individuelle garantitillegg til den enkelte.

Men KLP og SPK har laget vedtekter for beregning/samordning som omgår dette, jeg ender på 48 prosent samlet pensjon av pensjonsgrunnlaget/sluttlønn. Det er dette vi kaller Samordningsfella.

Etter at fleksibel og levealdersjustert folketrygd ble innført velger de fleste som jobber lenger enn 67 år å starte med å ta ut folketrygd før jobbslutt og derfor mindre folketrygd årlig.

Samordningsfella er at det samordnes med en teoretisk folketrygd, som om jeg ventet til 72 år også med folketrygdberegning i stedet for den faktiske og er derfor mye høyere, og pensjonskassene sparer disse pengene.

Disse vedtektene må være LOVSTRIDIG i henhold til nevnte lov.

Fjerning av Samordningsfella har vært oppe i Stortinget to ganger, effektivt nedstemt av Arbeiderpartiet og Høyre sine stortingsgrupper.

Rigmor Aasrud fra Innlandet sitter som parlamentarisk leder for Arbeiderpartiet, og har vært en av de som har frontet hardt at dette ikke skal rettes opp i.

I siste behandling ble det lovet at dette også skulle behandles på nytt, i runden som kommer nå, men nå er det utelatt under henvisning til at vi i denne aldersgruppen har sluttet allerede, så det vil ikke gi ønsket virkning på økt pensjonsalder. Ingenting om det urettferdige i ordningen.

Vi håper og forventer at dette likevel på ny kommer på bordet i kommende behandling og at Stortinget instruerer pensjonskassene om å rette opp lovbruddene og kompensere vår aldersgruppe for det vi har tapt.

DET vil også være nødvendig signal om at det kan lønne seg å stå lenger i jobb for kommende aldersgruppe.