Sommerens Tjuvholmen-konsert med 6.000 konsertgjengere avslørte Hamar sentrums trafikkproblemer. Jernbanefyllingen med bare en farbar undergang ga en stressende og ubehagelig opplevelse for så mange som 6.000 gjester i et trangt Hamar sentrum. Det ble et trafikkaos uten like.

Kunstneren og forfatteren, Hulda Garborg, skriver i "Barndomsminne" (1935) om Hamars egenart:

"Strandgaten var Hamars vakre strandpromenade på grunn av sin naturlige kontakt med vannlinjen... Hvilken by i Norge vil ikke misunne Hamar denne rikdommen midt i sentrum. Det er både synd og skam at jernbanen har ødelagt dette."

Disse linjene av Hulda Garborg vil du finne igjen i den historiske utstillingen på Domkirkeodden (nedenfor restauranten) som viser "Badebyen Hamar."

Hamars vakre strandpromenade med naturlig kontakt med vannlinjen fikk leve til om lag 1933. Da la sentrale myndigheter Dovrebanen på en fylling tvers gjennom byens sentrum.

Det føles brutalt og meningsløst at datidas myndigheter foretok dette irreversible miljøinngrepet, som i dag ikke er Bærekraftig. Inngrepet skaper store logistikkproblemer og en splittelse i befolkningen.

Løsningen på dagens jernbanesak faller på nytt ut til Miljøets disfavør. Kommunens forlik med BN om å legge dobbeltsporet til Hamar stasjon er stikk i strid med kommunestyrets tidligere vedtak om å gå for en Miljøvennlig trase Øst.

Forliket er kommet på bordet ved at BN har truet med å stoppe dobbeltsporet i Stange, hvis ikke politikerne besinnet seg. Slik ble det. En aner en kopi av det som skjedde i 1933, der Staten la Dovrebanen midt gjennom sentrum, på billigste måte.

Hamars vakre strandpromenade med naturlig kontakt med vannlinjen fikk leve til om lag 1933. Da la sentrale myndigheter Dovrebanen på en fylling tvers gjennom byens sentrum. 

Roar Jevne

Dagens forlik er et typisk eksempel på konflikten Pengemakt-Miljø, der løsningen blir at Miljøet skrotes. En kunne ønske mer politisk opplysthet rundt FNs Bærekraftplan for det 21. århundre.

Men nei. Hamar kommune ser i dag at det ligger penger i en løsning der BN påkoster oppussing av dagens stasjonsbygning og klargjør et område på stasjonsområdet for et kommende dobbeltspor.

Selv om politikerne lokkes til å trykke på grønn penge-knapp, er det ikke dermed sagt at forliket er av noe annet enn økonomisk og materiell verdi. Den Miljøfiendtlige jernbanefyllingen vil fortsette å stenge sentrum ute fra vannet.

De 6.000 konsertgjengerne og en massiv biltrafikk vil fortsette å stampe mot hverandre. Miljøet i Strandgateparken vil fortsatt være forsøplet av støy fra skingrende godstog og biltrafikk i Strandgata.

Det vil fortsatt ikke være mulig å avholde en konsert i parken uten å bli forstyrret av trafikkstøy.