Hvordan kan man i det hele tatt tillate seg å formulerer slik overskrift til avisas seriøse lederartikkel?

Den siterte overskriften faller inn i nettavisas lange rekke av uforståelige overskrifter, – overskrifter som er formet slik at vi må klikke på artikkelen for å finne meningen.

Les også

Derfor er det grunn til å applaudere når politiet går nye veger i kampen mot dette

Målet med overskrifter er ikke lenger å opplyse, – å gi en kort saksopplysning- men å fôre nysgjerrigheten slik at man klikker. Jeg merker at jeg snarere kommer til å klikke av en helt annen grunn, av denne nye form for overskrifts-journalistikk.

Den siterte overskriften har i papirutgaven for 28.12 fått en helt annen utforming: «Politiet går nye veger». Avisens lederskribent vil rose politiet for at de opptrer fremoverlent. De tar i bruk nye hjelpemidler. Og bra er det. Politiet fortjener all ros. Og overskriften er kort og presis. Slik kan man gjøre det.

Bare ikke i nettavisen. For der skal det klikkes! Klikk, klikk. Og husk de teller klikkene. Derfor skal overskriften være pirrende, de skal tjene avisens klikkbehov og ikke leserens ønske om klarhet. Men altså ikke dette underlige journalistiske påfunn at overskrifter skal være intetsigende. Velkommen til gjettelek. Og vær så snill og klikk!

Jeg trodde at god journalistikk handlet om godt språk, presise formuleringer og opplysende innhold. Overskriften jeg siterer fra nettavisa, og som det er mange tilsvarende eksempler på, innfører en helt ny standard for journalistiske idealer: Husk ditt mål er klikk!