Hvordan vi organiserer kollektivtransporten i Innlandet fylkeskommune handler om arbeidsplasser, sjåførkrise, heltidsstillinger, pensjon, sikkerhet, klima, ruter i distriktene og fleksibilitet i tilbudet til passasjerene.

Det er viktig i Norges mest spredtbygde fylke.

Buss i egenregi handler med andre ord om mye mer enn økonomi, selv om det er det de borgerlige partiene vektlegger i mediene. Enkelte beskylder oss for et sjanseseilas, mens vi ser på det som et sjanseseilas å fortsette slik vi gjør i dag.

Vi ser at det er skrikende behov for å utdanne og ansette flere sjåfører, men rekrutteringen til yrket lykkes ikke. Innlandet sitt rutetilbud er ikke godt nok, og vi etterlyser mer helhetlig tenking innad i fylket. Hvis vi ønsker utvikling og forbedring, må vi tørre å tenke nye politiske tanker.

Dette vil styrke distriktenes kollektivtilbud.

Hans Kristian Enge, Helge Thomassen, Mai Bakken og Maria Nilsen Aksberg, Fylkestingsrepresentanter fra Ap, Pp, SV og R, Innlandet

Vista Analyse har, på oppdrag fra fylkeskommunedirektøren, i sin rapport konkludert med at det blir dyrere med egenregi, blant annet på grunn av lønn- og pensjonsvilkårene til de ansatte. Kommunekonsult har presentert en rapport som slår fast at omleggingen til egenregi kommer økonomisk gunstig ut.

For oss er anstendige pensjons- og arbeidsvilkår for sjåførene veldig viktig. Vi er opptatt av at de ansatte skal ha forutsigbarhet som hele stillinger, forutsigbare lønns- og arbeidsvilkår og medbestemmelsesrett i forhandling med arbeidsgiver.

Sjåførene er fagfolk som yter tjenester til innbyggerne våre.

Skal vi evne å tilby kollektivtrafikk i hele dette store fylket i fremtiden må vi begynne å se på tvers av anbudsområder, tilby ordentlige arbeidsvilkår og tilstrebe heltidsstillinger.

Les også

Hva må legges ned?

Vi må også jobbe målrettet med rekruttering. Ser vi på tvers av anbudsområdene, og har hele kollektivtrafikken i en organisasjon, kan vi bruke overskudd fra områder med mange reisende til å få på plass et godt tilbud i områder der det er få reisende.

Dette vil styrke distriktenes kollektivtilbud.

Fylkeskommunen vil med drift i egenregi ha ansvar for å oppfylle egne klimakrav og mål. Vi må ikke vente til anbudsperioden er over for å gjøre endringer, som å ta i bruk nullutslippskjøretøy ved kjøp eller leasing, vi kan se på tvers av dagens anbudsområder og få mer fleksibilitet i rutetilbud.

Vi kan også legge til rette for billigere periodebilletter for å få flere til å reise kollektivt.

Dette er bra for klima, økonomien til den enkelte, for trafikkavvikling, samfunnsutvikling og for at Innlandet fylkeskommune skal nå sine egne klimamål.

Les også

Høyre går til valg på omgjøring av vedtak dersom det vedtas fylkeskommunal bussdrift

Det blir påstått fra borgerlig side at vi ikke kan ivareta lokale busselskaper ved å gå over til drift i egenregi, det er feil!

Kontraktene kan videreføres, se Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1370/2007 av 23. oktober 2007, om offentlig persontransport på jernbane og vei. Den definerer terskelverdier som ivaretar de lokale selskapene som kjører på vegne av Innlandstrafikk.

Vi mener tvert om at det er en ren anbudspolitikk som har gjort det vanskeligere for lokale selskap å ha slike kontrakter.

Drift av kollektivtrafikken i egenregi vil gi flere arbeidsplasser til Innlandet, overskuddet ved drift i egenregi vil gå til fylkeskommunen og ikke til utenlandske investeringsselskaper, slik det gjør nå.

Les også

Hvordan vil fylkeskommunen finansiere over 500 nye busser til cirka to milliarder?

Disse arbeidsplassene vil vi heller opprette i Innlandet, slik at de som drifter kollektivtjenesten i Innlandet bor i Innlandet.

Det mener vi er bra både for arbeidsplasser, bosetting og vilje til å utvikle et godt busstilbud her.