Årsaken til skolevegring ligger i skolemiljøet. Barnet fungerer utmerket på alle andre arenaer enn i skolen. Ufrivillig skolefravær er utelukkende en påkjenning for de barn og foreldre som rammes.

Tre kategorier utkrystalliserer seg.

  • Det handler om barn med diagnoser som ADHD eller Tourettes til autismespekterforstyrrelser.
  • Det handler om barn som sliter med angst og/eller depresjoner, som kan bli så alvorlige at de kvalifiserer til diagnoser.
  • Den tredje gruppen er de barna som opplever mobbing og dårlig skolemiljø. For noen barn gjelder alle tre punktene.

Alle tre gruppene opplever manglende hjelp og tilrettelegging i skolen.

  • Skolevegring handler om utfordringer i skolemiljøet.
  • Skolevegring handler om 25% fravær i løpet av to uker.
  • Problemer med å delta i timene i minst to uker
  • Minst 10% fravær av 15 uker i et skoleår.
  • 85% opplevde skolen som et utrygt sted å være.
  • 59% av disse barna har opplevd mobbing.
  • 50% har ingen trygge relasjoner til noen voksne på skolen
  • 40% har ingen venner på skolen.

Synes virkelig noen det er rart at disse barna vegrer seg, og ikke klarer å gå på skolen, spør Liland? Ville du som voksen hatt en slik arbeidsplass? Selvfølgelig ville du ikke det? Du hadde funnet deg noe annet og bedre å gjøre.

Det kan ikke barn, de er låst i et system som ikke fungerer for dem, et system som er farlig for deres psykiske helse, et system som skaper tapere.

Hvorfor lever så mange voksne i den villfarelse at barn skal tåle det de aldri hadde tålt selv? I dette systemet finner vi også private aktører som vil sko seg på foreldre og barns ulykke.

De skal vi passe oss vel for!

Når problemet ligger i system og struktur er det her vi må sette inn behandlingen. Vi må behandle årsaken, ikke symptomene.

Eksponeringsterapi brukt mot traumatiserte barn og foreldre vil gjøre problemet større. Nyere forskning på traumer viser at dette vil føre til retraumatisering og at debrief også er skadelig for de som allerede er traumatisert.

Hvorfor skal barn og foreldre behandles når feilen ligger på et helt annet nivå?

En av konsekvensene etter mobbing i skolen er naturlig nok skolevegring. Skolevegring har en felles årsak som handler om skolemiljøet. Ansvaret skal og må plasseres der løsningen er å finne.

Løsningen og årsaken ligger hos skolen og systemet. Barnet er bare en symptombærer.

Vi må altså se på skolen og hva som skjer der, men kanskje aller mest på hva som ikke skjer, for handling uteblir også her.

Det er mange foreldre som har stått på og jobbet med dette temaet i mange år, jeg tar av meg hatten for disse foreldrene. De sitter med en erfaringskompetanse og en faglig kompetanse ingen andre har.

De har lest seg opp på forskningen og satt den inn i et system, og vi bør lytte til dem, for her ligger også løsningen på problemet.

I stedet har man i flere år hatt rutiner for å stoppe disse varslerme ved å melde dem til barnevernet. Mange kommuner har hatt en ulovlig praksis med å sende alle saker om skolevegring til barnevernet. Det handler om å slå motstanden ned, det er veldig effektivt, og det handler om å outsorce et problem som skolen selv eier. Dette er ulovlig praksis og er makt og myndighetsmisbruk.

Det offentlige har bare lov til å melde foreldre til barnevernet om de tror barnet utsettes for vold eller grov omsorgssvikt.

Vurderingen rundt dette skal tas av den som melder, ikke barnevernet. Privatpersoner kan melde ved den minste bekymring, men det kan ikke det offentlige. Her gjelder legalitetsprinsippet, alle inngrep fra det offentlige skal hjemles i lov.

Når man går utover disse fullmakter er man inne på makt og myndighetsmisbruk.

Til nå så har vi spurt utsatte om: Hvorfor blir du mobbet?

For å forstå det må vi snu det hele på hodet og spørre: hvorfor mobber du?

Forskningen har funnet svar på dette

For å løse mobbeproblemet må vi starte med mobbedommene, ikke med forskningen. Mobbedommene beskriver i detalj hvor det går galt, og hva som må gjøres for å bekjempe mobbing. Derfor er det rart at så få leser mobbedommene.

Hvorfor taper kommunene?

Alt står i mobbedommene.

Hva må gjøres for å bekjempe mobbing?

Svaret finnes i mobbedommene.

Mange er redde for å gjøre noe, for de er redde for å gjøre noe galt. Hvis en går til mobbedommene så ser man at det ikke er det som blir gjort som gjør at kommunene taper. Det er det som ikke blir gjort!

Det er når handling uteblir at kommunene får dommer mot seg. Vi trenger handling, og mennesker med mot for å løse mobbeproblemet.

Jeg håper at det sitter noen i det kommende og 3. stortingsmøtet vi i Bli Sett-Norge skal ha med Per Olaf Lundteigen (SP) og Kjersti Toppe i februar som har dette motet.

(Kilde: MammaLilandsblogg - deler av teksten er gjengitt med tillatelse fra bloggeren)